انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

اطلاعیه انجمن عکاسان ایران

اطلاعیه انجمن عکاسان ایران:

عکاسی حافظه‌ی تاریخ است. درطول حدود یکصد و هشتاد سال که از پیدایش این رشته می‌گذرد، عکاسان در تمام رویدادهای اجتماعی در سراسر جهان حضور داشته‌اند. از رویدادهای سیاسی مانند جنگ‌ها، انقلاب‌ها، شورش‌ها و تجمعات سیاسی و مدنی گرفته تا رویدادهای طبیعی مانند سیل‌ها، زلزله‌ها، آتش‌سوزی‌ها و نظایر آن‌ها. در تمام این مدت عکاسان بوده‌اند که حقایق را به سینه‌ی تاریخ سپرده‌اند.

جای تعجب است در حالیکه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی یکی از پایه‌های پیروزی خود را مدیون عکس و عکاسان است که لحظه به لحظه‌ی حوادث انقلاب و نیز جنگ تحمیلی را ثبت و ضبط کردند، در وقایع اخیر نه تنها حضور و فعالیت عکاسان را برنتافته بلکه عده‌ای از آنان را بدون دلایل قابل قبول قانونی، بازداشت و زندانی کرده است.

انجمن عکاسان ایران معتقد است بدون حضور عکاسان در متن رویدادهای اعتراضات اخیر، تاریخ معاصر ایران در آینده بخش مهمی از حافظه‌ی تصویری خود را از دست خواهد داد. از این رو ضمن آرزوی صبوری برای خانواده‌های این عزیزان و جامعه عکاسی کشور و نیز تشکر و سپاسگزاری از همکاران عزیزمان در انجمن صنفی عکاسان مطبوعات که در این مدت مداوماً پیگیر وضعیت و تلاش برای آزادی آنان بوده‌اند، مصراً خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط عکاسان بازداشت شده و نیز ایجاد شرایطی هستیم که عکاسان آزادانه بتوانند بنا بر وظایف حرفه‌ای خود در متن رویدادهای اجتماعی اخیر حضور یافته و برای نگهداری در حافظه تاریخ به ثبت و ضبط حقایق اجتماعی بپردازند.

تاریخ خبر: ۱۴۰۱/۰۸/۲۴