انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۷/۳/۴)

گشایش نمایشگاه انفرادی «آغوش‌ها»

نمایشگاه عکس‌های علی سبوکی با عنوان «آغوش‌ها» روز جمعه ۴ خردادماه در گالری اعتماد باغ نگارستان به نمایش در می‌آبد. به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان به نمایش درمی‌آید.

 در توضیح این نمایشگاه آمده:

« آغوش ها» مجالی برای تعمق است، یادبود آنچه که بشر از دست داده و فراموش کرده.  دریچه ای رو به دریچه ی دیگر،  اصالتی به اصالت دیگر،  عبوری است از عمق به عمق، آمرزشیست بر انسان رانده شده و مرهمی بر روح مهجورش،  درهم تنیدگی،  یکی شدن و پیوستن به خویشتن خویش. 

 « آغوش ها»، پوشیده ، راز نهان می گوید.  دست هایی برخاسته در جستجوی حقیقت،  قدمی رو به رفتن، قدمی به سوی بازگشت است.

افتتاحیه:  ۴ خردادماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۵ الی ۲۱
بازدید: هر روز هفته  به جز دوشنبه‌ها از ساعات ۱۱ الی ۲۰
نمایشگاه تا ۵ تیرماه ادامه دارد.
آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان

یزد میزبان نمایشگاه عکس " نترسک "

برپایی نمایشگاه عکس مستند صحنه با عنوان " نترسک " در نگارخانه گنجینه فرهنگ و هنر یزد گشایش می یابد.

بهار ۹۷ آثار رضا دیده بان مدرس و فعال هنری کشور به همراه علی علیزاده  عکاس مطرح استان یزد برگزار کننده این سبک از عکاسی می باشند.
نمایشگاه مستند صحنه " نترسک " شامل ۷ عکس از ابعاد ۵۰ در ۷۰ تا ۱۰۰ در ۱۴۰  به صورت رنگی و سیاه و سفید  در قالب عکس و چیدمان در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. " نترسک " بخشی از زندگی اجتماعی مردم را با توجه به باورهای بومی – فرهنگی و سنتی را درباره باور زن و نقش مرد ترسیم می کند .

آیین گشایش نمایشگاه مذکور  ۳۰ اردیبهشت ۹۷  در ساعت ۱۸ و بازدید از ۳۱ اردیبهشت الی ۲ خرداد ۹۷ هر روزه عصرها ۱۷ الی ۲۱ در نگارخانه گنجینه فرهنگ و هنر یزد پذیرای علاقمندان به هنر خواهد بود.


گنجینه فرهنگ و هنر یزد در استان یزد ، خیابان قیام، میدان خان واقع شده است.

"ساکنان دل" سعید صادقی به گالری فرشته می‌آید

نمایشگاهی از مجموعه عکس‌های سعید صادقی در گالری فرشته به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش هنرآنلاین، آدینه چهارم خردادماه نمایشگاه عکس "ساکنان دل" در محلِ گالری این مجموعه فرهنگی ـ هنری گشایش خواهد یافت. "ساکنان دل" مجموعه‌ای از عکس‌های سعید صادقی را شامل می‌شود. سعید صادقی که در دوران دفاع مقدس با سمت عکاس و خبرنگار در جبهه‌های جنگ مشغول بود و عکس‌های درخشانی از آن دوره را به ثبت رسانده است، تاکنون ده‌ها نمایشگاه عکس اختصاصی برپا کرده و در نمایشگاه‌های گروهی بسیار با موضوعات گوناگونی چون جنگ، کودکان، ایران امروز، زنان ایران و ... نیز حضور داشته است.

او هم چنین در سال ۱۳۸۶ نشانِ هنری درجه یک هنری را  از شورای انقلاب فرهنگی دریافت کرده است.

در شرح نمایشگاه "ساکنانِ دل" به قلم سیدمحمد بهشتی چنین آمده است:

هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند/ وانکه این کار ندانست در انکار بماند

"شاید در عالم چیزی چشم‌نوازتر از گُل نباشد؛ ولی همین گل را از ساقه جدا می‌کنند، پرپر می‌کنند، در دیگی جوشان می‌ریزند، تحت فشاری جان‌فرسا قرار می‌دهند و تقطیر می‌کنند تا عصاره‌اش را بگیرند. گلی که از این آتش عبور می‌کند، کدورتهایش می‌سوزد و به حد اعلای لطافت می‌رسد؛ به عطری چون گلاب. چند مزیت بر گل دارد؛ عمرش طولانی‌تر و تیزبوی‌تر و فرّارتر است. گلاب چون گل اسیر چرخۀ کون و فساد نیست. گل تحمل گرما را ندارد و گلاب دوآتشه‌اش خوب است. وجود گل را می‌توان محجوب کرد، اما عطر گلاب را مشکل بتوان پنهان کرد. گلاب پر پرشدنی نیست چون اصلا به چنگ نمی‌آید ولی فضا را آغشته می‌کند و به مشام می‌رسد. گلاب دیگر فقط چشم‌نواز نیست، ساکن دل و به عبارتی "دل‌انگیز" است. گلاب در عین آنکه همۀ مختصات عالم خیال را دارد، واقعی است و آنانکه چون گلاب از آتش گذشته‌اند نشان داده‌اند می‌شود آدمی بود اما دل‌انگیز بود."

گفتنی است این نمایشگاه روز جمعه چهارم خردادماه از ساعت ۱۶ در گالری فرشته به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر پلاک ۱۶۷۱ افتتاح می‌‌شود و تا دوازدهم خرداد ماه همه روزه به استثنای روزهای شنبه میزبان علاقمندان خواهد بود

حضور ۸۰ هنرمند جوان در نمایشگاه «صدنقش»

گروه نقش هنر با نمایشگاهی گروهی از آثار نقاشی، عکس و حجم به موزه هنرهای معاصر فلسطین آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، «صد نقش» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه گروه نقش هنر است که عصر یکشنبه 29 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر فلسطین گشایش یافت. این نمایشگاه شامل حدود ۹۰ اثر از ۸۰ هنرمند جوان است که با موضوع آزاد و در طیف وسیعی از تکنیک‌های اجرای هنری و با تنوع چشمگیری از گرایشهای هنرمندان چه در فرم و چه در محتوا به نمایش درآمده است.

رنگ روغن، کلاژ، میکس مدیا، ترکیب مواد روی بوم، اکرلیک، حجم، ترکیب نقاشی و حجم، پاستل، آب مرکب، مدادرنگی، عکاسی، دیجیتال پینتینگ، چاپ سیلک، سیلوئت، آبرنگ، فاین آرت، راپید، الکین، اکولین، تکنیک‌های مختلف رنگ روغن: (کاردک، ترکیب با ذغال، رنگ روغن روی مقوا) و... از جمله تکنیک هایی هستند که توسط هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به کار رفته‌اند.

علاقه‌مندان برای دیدار با جلوه‌های خیال و خلاقیت نسل جوانِ هنرمندان تجسمیِ سراسر ایران در آیینه‌ی «صد نقش»، می توانند تا ۶ خردادماه به استثنای روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موزه هنرهای معاصر فلسطین مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» گزیده‌ای از استریوسکوپ‌های قاجاری

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶ به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه بخشی از عکس‌های استریوسکوپی یا برجسته نمایی عکاسان دوره قاجار است که از مجموعه شخصی خانوادۀ شادروان «علی‌اصغر فولادی‌مهر»گردآوری شده است. اصل این عکس‌ها برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد این عکس‌ها ۵۰ قطعه است. این عکس‌ها در جریان سفر ناصرالدین شاه (درسال ۱۲۸۰ ق/۱۸۶۴ م) به خراسان و بسیاری دیگر از عکس‌های مجموعه، در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا (از۲۳ فروردین ۱۲۷۹ هـ.ش برابر با ۱۲  آوریل ۱۹۰۰ میلادی و ۱۱ ذیحجه ۱۳۱۷هـ.ق) عکاسی شده‌اند.

برای «استریوسکوپی» یا «برجسته‌نمایی» در منابع نوشتاری تاریخ عکاسی ایران، عبارت «عکاسی جهان‌نما» برابرسازی شده است. استریوسکوپی نوعی روش عکاسی است. در این روش یک دوربین عکاسی دو لنزی افقی، به طور هم‌زمان دو عکس با اختلاف فاصله‌ی چند سانتیمتری (مانند چشم انسان) از یک موضوع را ثبت می‌کند. با دیدن این عکس‌ها از میان لنز دستگاه نمایش استریوسکوپ، ترکیب تصاویر، احساسی از دو بُعد و برجستگی را در ذهن القاء می‌کند. به احتمال زیاد «فرانسیس کارلیهان» که برای آموزش عکاسی در دربار ناصری استخدام شده بود، نخستین دوربین دو لنزی عکاسی استریوسکوپی(Stereoscopic)  را به ایران آورد و یکی از اولین افرادی که با این تکنیک آشنا شد، آقا رضا عکاس‌باشی بود. عکس‌های زیادی از او و ناصرالدین شاه در آلبوم‌خانه کاخ گلستان موجود است.
علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com  مراجعه کنند.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, جمعه ,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۳/۰۳