انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۷/۲/۲۸)

داستان‌‌های تصویری دختران عشایر

نمایشگاه گروهی عکس دختران ایل همراه با نشستی درباره جایگاه زن در جامعه ایران چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، عکس‌ها و ویدیوها، حاصل دو ماه کارگاه آموزش عکاسی به سرپرستی ماریا شریف‌پور است. این کارگاه آموزشی، یک نوع داستانگویی تصویری برای دختران عشایر ترک در شهرستان فیروزآباد استان فارس است.

تاکید این کارگاه بر پرورش خلاقیت، داستانگویی و بیان احساسات با کمک عکاسی‌ و همچنین شناخت و درک جایگاه و حقوق زن در این محیط بوده است.

این نمایشگاه در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروز آباد چهارشنبه  ۲۶ اردیبهشت ساعت ۵ افتتاح می‌شود و تا ۳ خردادماه ادامه دارد

 

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» گزیده‌ای از استریوسکوپ‌های قاجاری

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶ به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه بخشی از عکس‌های استریوسکوپی یا برجسته نمایی عکاسان دوره قاجار است که از مجموعه شخصی خانوادۀ شادروان «علی‌اصغر فولادی‌مهر»گردآوری شده است. اصل این عکس‌ها برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد این عکس‌ها ۵۰ قطعه است. این عکس‌ها در جریان سفر ناصرالدین شاه (درسال ۱۲۸۰ ق/۱۸۶۴ م) به خراسان و بسیاری دیگر از عکس‌های مجموعه، در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا (از۲۳ فروردین ۱۲۷۹ هـ.ش برابر با ۱۲  آوریل ۱۹۰۰ میلادی و ۱۱ ذیحجه ۱۳۱۷هـ.ق) عکاسی شده‌اند.

برای «استریوسکوپی» یا «برجسته‌نمایی» در منابع نوشتاری تاریخ عکاسی ایران، عبارت «عکاسی جهان‌نما» برابرسازی شده است. استریوسکوپی نوعی روش عکاسی است. در این روش یک دوربین عکاسی دو لنزی افقی، به طور هم‌زمان دو عکس با اختلاف فاصله‌ی چند سانتیمتری (مانند چشم انسان) از یک موضوع را ثبت می‌کند. با دیدن این عکس‌ها از میان لنز دستگاه نمایش استریوسکوپ، ترکیب تصاویر، احساسی از دو بُعد و برجستگی را در ذهن القاء می‌کند. به احتمال زیاد «فرانسیس کارلیهان» که برای آموزش عکاسی در دربار ناصری استخدام شده بود، نخستین دوربین دو لنزی عکاسی استریوسکوپی(Stereoscopic)  را به ایران آورد و یکی از اولین افرادی که با این تکنیک آشنا شد، آقا رضا عکاس‌باشی بود. عکس‌های زیادی از او و ناصرالدین شاه در آلبوم‌خانه کاخ گلستان موجود است.
علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com  مراجعه کنند.

روایت تصویری داریوش محمدخانی از مجموعه گنجعلی‌خان در کرمان

هم‌زمان با همایش سلطان محمد معمار یزدی، نمایشگاه عکسی از مجموعه تاریخی و فرهنگی گنجعلی‌خان در موسسه صبا گشایش می‌یابد.

به گزارش هنرآنلاین، این نمایشگاه شامل ۱۱۰ تصویر از عکس‌های داریوش محمدخانی است که از مجموعه بزرگ گنجعلی‌خان کرمان گرفته شده است. این عکس‌ها برای نخستین بار در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در این مجموعه، که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در نگارخانه آینه صبا، هم‌زمان با همایش علمی سلطان محمد معمار یزدی گشایش می‌یابد، هنرمند روایت تصویری خود را از بازار، حمام، کاروانسرا، محوطه بازار و مسجد و آب‌انبار گنجعلی‌خان در کرمان ارائه کرده است.

این مجموعه، دومین نمایشگاه عکس‌های رنگی و سی و یکمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که پیش از این سیزده نمایشگاه درباره تخت جمشید در قالب یک پروژه عکاسی هشت ساله برگزار کرده بود.

همایش سلطان محمد معمار یزدی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت، ساعت۱۴ ، با حضور استادان و صاحب‌نظران حوزه معماری و ریاست فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

با هنرمندی اسحاق آقایی زندگی عشایر سوژه عکس شد/ تماشای «چیزی شبیه زندگی»

نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» به هنرمندی اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» به هنرمندی اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد به همت موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» و حوزه هنری یاسوج از ساعت ۱۷ روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در گالری «بهار» خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه دوم خرداد ماه میزبان مخاطبان خواهد بود.

در توضیح نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» آمده است: «کهگیلویه و بویراحمد بخشی از زاگرس مرکزی است که به دلیل داشتن دو نوع آب ‌و هوای متفاوت در کنار هم، یکی از زیستگاه‌های عشایر در طول تاریخ بوده است. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر استان آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هرساله ادامه دارد. با این حال هرساله از جمعیت عشایری کشور کاسته می شود  به طوری که طی سالهای گذشته نیمی از عشایر کوچ رو در این استان نیز دست از زندگی عشایری کشیده اند. این در حالی است که  به‌رغم افزایش جمعیت، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ۲۲هزار خانوار در سال ۱۳۴۶ به ۱۱هزار در سالهای گذشته کاهش یافته است.

به نظر می رسد زیست عشایری با ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ خانوار و جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در قالب ۵۵۲ طایفه در کشور، در حال زوال و تبدیل شدن به زیست روستایی و شهری است که این تغییر بی هزینه نیست و بسیاری از خرده فرهنگ ها، آیین ها، سنت ها و زیبایی های این نوع زندگی به فراموشی می رود. در این نمایشگاه تلاش شده زندگی، اقتصاد و معیشت، کوچ، صنایع دستی و آیین های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در معرض تماشای دوستداران عکس قرار گیرد.»

اسحاق آقایی نیز درباره این نمایشگاه گفت: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و درروزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست، برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده ام  فراموش آینها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است. همین دغدغه  باعث گرایش من به عکاسی از عشایر با نگاهی جامعه شناسی و مردم نگاری شده است.

گشایش نمایشگاه گروهی «ایران نگار»

۸۴  اثر از ۸۴ عکاس در  نمایشگاه گروهی «ایران نگار» از روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷ در گالری آرتین مشهد گشایش می‌یابد.

نمایشگاه «ایران نگار» با همکاری فروشگاه ایده اصفهان برگزار می‌شود و انتخاب آثار نمایشگاه را عطا رنجبر زیدانلو بر عهده داشته است. اسامی عکاسان حاضر در این نمایشگاه به شرح زیر است:

احسان جزینی، احسان کمالی، احمد شیرازی، آرزو صادقی، اعظم محمدی، آمنه حجتی، امیرعلی نواده شهلا، امیرمنصور معماری، امین برنجکار، امین دهقان، آیدا گلچین، ایلا هاشمی، بهار شقایق، بهزاد عظیمی، بهنام برجسته‌ملکی، پویا بیات، جلال شمس‌آذران، حسین تقیا، حمیدرضا نصیری‌فرد، حمیده یزدچی، روح‌الله سلیمی، زهرا حاجی‌علی، زهرا رییسی، زهرا طرخان، زهرا عباسی‌نیاسر، ساجد حق‌شناس، سارا ربیع‌زاده، سالار ارکان، ساناز ایرانپور، سحر حسن‌زاده، سحر رنجبر، سحر شمسی‌پور، سعید استادیان، سعید عرب‌زاده، سهیل زندآذر، سیامک امیدی، سینا عزیزی، شقایق میرزایی، صادق سوری، طاهره حیدری، طاهره ره‌بخش، عبدالمحمد جمالی، عرفان سامان‌فر، علی بهلولی، علی نجات‌بخش، علیرضا رجایی، علیرضا زارع، علیرضا وحید، فاطمه پزشکی‌مقدم، فاطمه دوروند، فاطمه سلیمی، فرهاد سنندجی، فرهاد زرگریان، فرید گل‌افشان، کیوان آذرشب، کیوان جعفری، مجید خانلری‌مقدم، محبوبه نجارپور، محدثه عامری، محسن کابلی، محمد زند، محمدرضا آخوندی، مرتضی امامدادی، مریم الهیاری، مریم امیرزاده، مریم ترابی، مسعود بیات، مسیح مساوات، مهدی پارسائیان، مهدی رحمانی، مهدی صفری نژاد، مهدی کاظمی، مهیار متبسم، میلاد رفعت، میلاد نعلبندیان، مینا نوعی، ناهید شنبدی، نرگسی رنجبر، نفیسه بهنامی‌فر، نگین محمدی‌فرد، نوشین آدمی، نیلوفر سلیمانی، نیلوفر فرهندم، وحید مؤمن زاده.

شایان‌ذکر است این نمایشگاه بعد از مشهد در شهرهای بجنورد، اصفهان، خمینی شهر و گرگان نیز برگزار خواهد شد.

«هزار و یک شب» قجری در تنکابن

«برگزیده‌ای از تصاویر هزار و یک شب و عکس‌های قدیمی قاجار در شهر تنکابن، پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی موزه‌ها به نمایش درمی‌آید.»

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با اعلام این خبر گفت: ۶۰ تصویر از نگاره‌های برگزیده نسخه خطی هزار و یک شب کاخ گلستان  برای نمایش انتخاب شده است، تعدادی از این نگاره‌ها توسط ابوالحسن غفاری(صنیع الملک) با همکاری ۳۴ نفر از شاگردانش انجام شده است، در سراسر دنیا تنها ۲۱ جلد نسخه خطی اصلی از کتاب هزار و یک شب موجود است که یک نسخه آن در شش جلد در پایگاه میراث جهانی  کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

به گفته‌ی وی؛  کتاب «هزار و یک شب» مجموعه داستان هایی از افسانه های قدیمی و عامیانه را روایت میکند.

این کتاب که شهرت جهانی دارد توسط ملا عبداللطیف طسوجی در سال یک هزار و ۲۵۹ هجری قمری، ۱۷۹ سال پیش، در زمان محمدشاه قاجار به فارسی ترجمه شد و سپس میرزا محمد علی سروش اصفهانی اشعار شعرای فارسی را به این کتاب اضافه کرد. نسخه اصلی کتاب در در ۲ هزار و ۲۸۰ صفحه کتابت شده که یک هزار و ۱۴۲ صفحه آن متن فارسی و یک هزار و ۱۳۴ صفحه تصویر دارد، همچنین هر صفحه مصور بین ۳ تا ۶ مجلس نقاشی شده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره عکس‌های قاجاری گفت: در نمایشگاه عکس‌های قجری، ۳۰ قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه از بناهای مختلف و صحنه‌های شکار گرفته شده، به همراه گزیده‌ای ازفتوگرافی‌های آلبوم خانه کاخ گلستان با موضوع شبیه خوانی، تکیه دولت، تعزیه و کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه به مناسبت هفته میراث فرهنگی با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر تنکابن از ۲۷ اردیبهشت تا سوم خرداد به مدت یک هفته در بوستان مادر این شهر برگزار می‌شود.

 

«پشت خط زرد» در گالری «تهران»
 

گالری «تهران» از روز جمعه ۲۸ اردیبهشت میزبان نمایشگاه گروهی عکس «پشت خط زرد» است.

در این نمایشگاه عکس‌های موبایلی از دانیال شاپوریان، آزاده اکبری، سارا سجودی و کاوه ناصری‌زاده به انتخاب علی میراسماعیلی به نمایش گذاشته شده است.

در توضیح این نمایشگاه آمده:

«متروی تهران به جز کالبدی از سیمان و سنگ و فلز، روحی در خود دارد که اجتماعی است از آدم‌های رنگارنگی که می‌آیند و می‌روند و هرکدام داستانی هستند از این مثنوی هفتاد من، گاه تلخ و گاه شیرین. در این نمایشگاه چند خوانش از صفحات این کتاب بی پایان در کنار هم چیده شده است برای نمایش دغدغه‌های عکاسانش در برخورد با این مهم‌ترین نمایه زندگی مدرن شهری.

عکاسان شرکت‌کننده در این پروژه، تلاشی دارند  برای کشف و نمایش چهره صریح و عریان متروی تهران، از زوایایی دیگر، شاید مشترک میان آن‌ها و مخاطبانشان.»

افتتاحیه: جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱
بازدید: هر روز از ساعت‌ ۱۰ الی ۱۶ - نمایشگاه تا ۲ خرداد ادامه دارد.
آدرس: خیابان شهید مطهری، نرسیده به سهروردی، شماره ۱۳۰، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران

نگاهی به برنامه نمایشگاه‌های هنری در ماه رمضان

نگارخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری در روزهای ماه مبارک رمضان میزبان هنردوستان هستند.

به گزارش ایسنا، افرادی که این روزها (و در هفته میراث فرهنگی) برای بازدید از «لوور کوچک» به موزه ملی ایران می‌روند، می‌توانند تماشاگر  ۱۸ عکس عباس کیارستمی از فضاهای خلق شده و بازدیدکنندگان موزه لوور، باشند. این عکس‌ها از این کارگردان و عکاس فقید در کنار دیگر آثار این موزه مطرح جهانی روی دیوارهای موزه ملی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این مجموعه عکس، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه در سال‌های ١٩٩٦ تا ٢٠١٢ میلادی در تالارهای نقاشی و مجسمه‌های موزه لوور ثبت کرده است.

همچنین یکی از آثار انتخاب شده از موزه‌ی لوور برای نمایش در موزه‌ی ملی ایران، نمایش یکی از آثار «رامبراند»، نقاش مشهور هلندی از قرن هفدهم میلادی است که به مدت چهار ماه در موزه‌ ملی ایران به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «لوور در تهران» منتخبی از آثار موجود در سالن‌های اصلی موزه لوور است که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه تا  ١٨ خرداد ماه در تهران و موزه ملی ایران در خیابان ۳۰ تیر برپاست.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه آثار برگزیده «دومین نشان عکس مطبوعاتی سال» که ۲۳ اردیبهشت‌ ماه همزمان با برگزاری این رویداد افتتاح شد، تا ۳۰ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برقرار است.

گالری محسن

۱۱ قطعه عکس از آثار مهرداد افسری در نمایشگاهی با عنوان «چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی» در گالری محسن به نمایش درآمده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۱ خرداد از این نمایشگاه به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ بازدید کنند.

مجموعه «چهل؛ رساله‌ ای در باب سلوک زمینی» که ایده آن بر پایه فلسفه سهروردی و حکمت اشراق استوار است، در اصل شامل چهل عکس می‌شود که در کتابی با همین عنوان منتشر شده است.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس ابراهیم نوروزی با نام «روایت یک رویا» در گالری راه ابریشم برگزار شده است.

این نمایشگاه در دو بخش عکس‌های رنگی و سیاه و سفید روی دیوار رفته است. در بخش سیاه و سفید ۱۰ عکس روی دیوار خواهد رفت که بیانگر نگاه عکاس به دنیای واقعی است و در بخش رنگی نیز پنج عکس که روایت او از رویاهایش هستند به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۳ خرداد به گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ مراجعه کنند. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۲/۲۷