انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (‌جمعه ۹۶/۱۱/۲۰)‌

افتتاحیه نمایشگاه «خفتگی»

جمعه ۲۰ بهمن‌ماه، نمایشگاه «خفتگی» در گالری هپتا گشایش می‌یابد. این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار «صبا مهاجرپور» و «فرناز مزین» است که علاوه بر ۲۸ اثر با تکنیک کلاژ و میکس‌مدیا، شامل چیدمان این دو هنرمند در فضای گالری نیز است.

صبا مهاجرپور، درباره «خفتگی» می‌گوید:

«ایده اصلی این مجموعه، ایده‌ای بود که من و فرناز مزین از ابتدا با هم بر روی آن کار کرده ایم؛ روبرو شدن با خویش و احساسات خود در زمانی که همه‌چیز درهم‌آمیخته و مغشوش است؛ شناختن بخشی از ترس‌های درونی‌مان. بیشتر کارهای مجموعه «خفتگی» فیگورهایی در حال حرکت‌اند که در لحظه‌ای منجمد شده اند. در لحظه‌ای که الزامات بیرونی و خیالات درونی به یکدیگر رسیده‌اند و خود را بازنمایانده‌اند.»

فرناز مزین در ادامه چنین می‌افزاید:

«براى پرورش ایده‌ای که در ذهن داشتیم، تنها از قاب‌های روی دیوار بهره نبرده‌ایم؛ سعی کردیم از چیدمانی برای بیان بهتر ایده‌مان استفاده کنیم. وجود مفهوم و ایده مشترک و همچنین همکاری نزدیک ما در این نمایشگاه، کارهای من و صبا را بسیار به هم نزدیک کرده است. بااین‌حال تفاوتی که از تفاوت فردی و احساسی ما سرچشمه گرفته است، در کارهای ما دیده می‌شود؛ به عنوان مثال در کارهای من تنهایی درونی افراد، مفهوم غالبی است و این مفهوم در کارهای صبا جای خود را به مفهوم ایزوله شدنی خودخواسته داده است.»

این نمایشگاه جمعه ۲۰ بهمن، ساعت ۱۶ گشایش می‌یابد و تا چهارشنبه ۲ اسفند ماه (به استثنای شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) در گالری هپتا برقرار خواهد بود. گالری هپتا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع شده است.

نمایش آرشیو عکس روزنامه اطلاعات از بهمن ۵۷

نمایشگاه عکس «گذر انقلاب» با موضوع «عکس‌های روزنامه اطلاعات از بهمن ۵۷» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه عکس «گذر انقلاب» روایت روزنامه اطلاعات از بهمن ۵۷ را برگزار کرده است که آیین افتتاحیه این نمایشگاه امروز صبح (چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه) در گالری فکه این موزه برپا شد.

در این مراسم علی اصغر جعفری، مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سردار هاشمی دانا، معاون فرهنگی و تبلیغات بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند.

این نمایشگاه ۵۰ قطعه عکس دیده نشده و کمتر دیده شده از آرشیو عکس موسسه اطلاعات و همچنین آرشیو روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۷ را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه «گذر انقلاب» تا روز دوشنبه (۳۰ بهمن ماه) پذیرای علاقه‌مندان به هنر عکاسی و پژوهشگران تاریخ معاصر است.

نمایشگاهی از عکس های دیده نشده دوران انقلاب در حوزه هنری

نمایشگاه «فصل بیداری» از ۱۶ بهمن در حوزه هنری افتتاح شده است و عکس های دیده نشده از انقلاب را به نمایش گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عصر روز گذشته ۱۶ بهمن نمایشگاه «فصل بیداری» با حضور عکاس این مجموعه، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان حوزه هنری و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری افتتاح شد.

سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان حوزه هنری درباره برپایی نمایشگاه «فصل بیداری» گفت: نمایشگاه «فصل بیداری» حاصل تلاش‌های عکاس باتجربه و توانایی است که روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب و آستانه آن را با دشواری‌های بسیار و عشق و علاقه شخصی عکاسی کرده است.

وی افزود: قاسم حاج محمدی عکاس ورزشی روزنامه اطلاعات متولد سال ۱۳۲۵ است و از سال ۱۳۵۰ در موسسه اطلاعات در زمینه عکاسی فعالیت می‌کند. او در دوران اعتصاب روزنامه‌ها، به ثبت و ضبط روند پیروزی انقلاب پرداخت و گنجینه عکس‌هایی که در اختیار داشت تاکنون در هیچ‌کجا دیده نشده است.

باقری در مورد چگونگی برپایی نمایشگاه عنوان کرد: از آنجایی که این تصاویر روی نگاتیو ثبت شده بود، ما بار دیگر آن‌ها را اسکن و روتوش کردیم تا به کیفیت مناسب ارایه در نمایشگاه دسترسی داشته باشیم.

وی درباره تعداد عکس‌های این نمایشگاه و شیوه انتخاب آن‌ها اظهار کرد: حدود ۴۰۰ عکس را آقای حاج محمدی خودش از میان آثار مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب کرده بود که ما نیز برای نمایش نهایی در نمایشگاه ۶۵ فریم را برگزیدیم.

در این افتتاحیه، هنرمندان و چهره‌های هنری همچون کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، کمال‌الدین شاهرخ، عباس میرهاشمی، محمدحسین حیدری،  حمید فروتن، فرهاد سلیمانی و... حضور داشتند.

این نمایشگاه در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری برپا شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن از روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن تا ۲ اسفند ۱۳۹۶ (به‌جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها) از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری انقلاب اسلامی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به حافظ مراجعه کنند.

نمایشگاه ستارگان دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افتتاح شد

آثار برگزیده هنرمندان ایرانی در رقابت‌های جهانی، در فرهنگسرای نیاوارن به نمایش درآمد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه بخش ستارگان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، شنبه ١٤ بهمن در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این بخش که برای اولین بار در جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شود به معرفی هنرمندان ایرانی برگزیده رویدادهای خارجی اختصاص دارد. دبیرخانه جشنواره در همکاری با انجمن‌های هنری، هنرمندانی را که در طول ۲ سال گذشته در رقابت‌های جهانی، رتبه‌ای کسب کرده‌ و موفق به دریافت جایزه شده‌‎اند را شناسایی کرده و آثار برگزیده آنها را به همراه لوح تقدیر یا نشان دریافت شده از مسابقات گوناگون به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه آثار گوناگونی در شاخه‌های نقاشی، کاریکاتور، عکس، خوشنویسی، گرافیک و مجسمه‌سازی به چشم می‌‌خورد که بعضی از آنها چند جایزه از مسابقات گوناگون کسب کرده‌اند. آثار بیش از ۳۰ هنرمند در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که در میان آنها آثار هنرمندان جوان شناخته نشده در کنار هنرمندان مطرحی مانند مهرداد خطایی، محمدهادی جمالی، بهزاد اژدری، امیرحسین آقامیری، محسن آقامیری، کامبیز صبری و...دیده می‌شود.

گفتنی است بخش ویژه ستارگان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا ٤ اسفند ماه در فرهنگسرای نیاوران دایر است.

افتتاح نمایشگاه عکس «مستند انقلاب» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس «مستند انقلاب» از روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه با همکاری و از آرشیو موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۲۵ قطعه عکس ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر از پرشکوه‌ترین لحظات تاریخ معاصر ایران، لحظات ناب انقلاب ۵۷ و گزیده ای از عکس‌های حضور مردم در روزهای انقلاب به نمایش گذاشته خواهد شد.
عکاسِ هیچ کدام از این عکس‌ها مشخص نیست. شاید عکاسان آن‌ها افراد معروفی باشند و شاید هم از مردم عادی. اما چیزی که برای این نمایشگاه اهمیت دارد، نمایش مستندِ حضور مردم در روزهای انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) است.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳  و۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com    مراجعه کنند.

نمایش عکس‌های دیده نشده جنگ ایران و عراق در گالری سلام

گالری سلام با رویکرد بازخوانی تاریخ معاصر ایران، میزبان عکس‌هایی از جنگ ۸  ساله ایران و عراق خواهد بود که تاکنون به نمایش در نیامده‌اند. 

به گزارش هنرآنلاین، "آتش سرد" با حمایت موسسه هوم روی دیوار می‌رود و در برگیرنده بیش از ۱۰۰  عکس دیده نشده از جنگ هشت‌ ساله ایران و عراق است که توسط احمدرضا نوری و جاسم غضبان‌پور گردآوری شده است.

آثار هنرمندانی چون مهرزاد ارشدی، شهید سعید‌ جانبزرگی، محمد‌حسین حیدری، جهانگیر رزمی، جاسم غضبان‌پور، علی فریدونی، بهرام محمدی‌فرد، ساسان مویدی و عربعلی هاشمی در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.

نمایشگاه "آتش سرد" در روز جمعه ۱۳بهمن‌ماه افتتاح می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا ۲۷ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به گالری سلام واقع در ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)، مجتمع سام سنتر، طبقه منفی یک مراجعه کنند. گالری سلام شنبه‌ها تعطیل است.

 عکس‌های یک مطبوعاتی در گالری ایوان/ داوودی با یک واو کمتر

نمایشگاه عکس «نادر داوودی با یک واو کمتر» در گالری ایوان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، گالری ایوان در جدیدترین فعالیت خود میزبان نمایشگاه انفرادی عکس‌های نادر داوودی با عنوان «نادر داوودی با یک واو کمتر» است. این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر رنگی و سیاه و سفید است که در ژانرهای مختلف تهیه شده و مروری بر ۲۵ سال فعالیت این هنرمند است.

سردبیر مجله «قهوه» که پیش از این بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی عکس برگزار کرده است، اعلام کرده این نمایشگاه آخرین نمایشگاه انفرادی او خواهد بود و از این پس بیشتر وقت او صرف روزنامه‌نگاری می‌شود. در این مجموعه آثاری از دوره‌های مختلف زندگی عکاس به نمایش گذاشته می‌شود که در کشورهای مختلف جهان و با شیوه‌های متنوع عکاسی شده‌اند.

داوودی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات است و بیشترین فعالیت او در حوزه عکاسی مطبوعات بوده و یکی از بنیانگذاران انجمن عکاسان مطبوعات است. او بیش از ۱۰ سال مدیر مسئول مجله «تماشاگران» بود و ساخت فیلم‌های مستند بخش دیگری از فعالیت‌های داوودی محسوب می‌شود.

نمایشگاه «نادر داوودی با یک واو کمتر» ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۶در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ١۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

تماشای تهران در آثار عکاسان

نمایشگاه گروهی عکس "تماشای تهران" در گالری ماهور برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "تماشای تهران" روز جمعه ٦ بهمن ماه ۱۳۹۶ توسط پروژه مکث افتتاح می شود.این نمایشگاه با حضور ١٢ هنرمند و نمایش ٤٠ اثر با همکاری گالری ماهور برگزار می‌شود.

تماشای تهران توسط مریم سعیدپور گردآوری شده است و در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: "می‌گویند وقتی مظفرالدین‌شاه را از تبریز آوردند تا جای ناصرالدین‌شاه روی تخت بنشیند از تهران واهمه داشت. اما در اندرونی. عکس‌هایی به همایونی نشان دادند از شهری آرام با مردمانی شاه‌دوست، شهری با چنارهای فراوان و زنانی فریبنده. و مظفرالدین‌شاه دلبسته‌ی تماشای شهر شد..."

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه حامد بدیعی، مهسا پورحسینی، هامد جابرها، مریم رحمانیان، روزبه روزبهانی، سارا ساسانی، سمانه غلام‌نژاد، مریم مجد، محمودرضا نوربخش، موسا هاشم‌زاده، سهیلا اسماعیلی و مریم سعیدپور هستند.

نمایشگاه  "تماشای تهران" جمعه ٦ بهمن افتتاح شده و تا جمعه ۲۰ بهمن‌ماه ادامه دارد. علاقه مندان می توانند به نشانی خیابان بهار، روبه‌روی بیمارستان سجاد، کوچه بهشت، پلاک یازده مراجعه کنند.

عکس‌های «شید» هشتم روی دیوار می‌رود

نمایشگاه هشتمین دوره جایزه مستقل عکاسی «شید» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه با آثار عنایت اسدی، نوید بوکانی، فرشید تیغه‌ساز، خشایار جوانمردی، مجید حامد حقدوست، آذین حقیقی، شیوا خادمی، حمیدرضا شادمانی، جلال شمس آذران، سینا شیری، سحر فعله‌گری، روزبه فکوری، محسن کرامت، مهدی مرادپور، حسین معمری و امیر حسین یک‌پیکر گشایش می‌یابد.

طراحی و چیدمان بخش نمایشگاهی بر عهده نیوشا توکلیان بوده است.

در بخش جنبی این رویداد نیز نیز اسلایدشویی از کتاب‌های مهم منتشرشده اخیر در حوزه عکاسی نمایش داده خواهد شد. در این بخش، اسلایدشوی کتاب‌های «بوشهر» از بهمن جلالی (نشر چشمه) ٬ «چهره‌ها» سیمائی از موسیقی معاصر ایران اثر مریم زندی (نشر مولف) ٬ «یک» اثر پیمان هوشمندزاده (نشر نظر) ٬ «جام تهی» گزیده عکس‌های دریاچه ارومیه اثر رومین محتشم (نشر نظر) ٬ «گذشته استمراری» اثر تهمینه منزوی (نشر نظر) و «انقلابیون» اثر کاوه کاظمی (نشر نظر) به نمایش درخواهد آمد.

کیوریتورهای نمایشگاه (هیأت انتخاب) را نیوشا توکلیان، مهدی وثوق‌نیا، آرش خاموشی و روشن نوروزی تشکیل می‌دهند و هیات داوران جایزه کاوه کاظمی، امید صالحی و نیوشا توکلیان هستند.

نمایشگاه هشتمین دوره جایزه عکس «شید» جمعه ۱۳ بهمن ماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰  افتتاح می‌شود و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنوآجر، گالری راه‌ابریشم-پارک لاله مراجعه کنند.

این گالری شنبه‌ها و تعطیلات عمومی تعطیل است.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹