انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۶/۵/۲۰)

نمایشگاه گروهی عکس نوشت در گالری شمیده

گروه تحریریه سایت کانون عکس اصفهان: گالری شمیده از روز ۲۰ مردادماه ۹۶ میزبان نمایشگاه گروهی عکس – نوشت با عنوان «گفتگوهای گمشده» خواهد بود. در این نمایشگاه ۲۲ اثر از ۱۶ هنرمند به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود.

محمدرضا هاشمیان، محمدحسین دهقانیان، معصومه مهدیون، نسترن رجالی، زهرا اخوان صراف، حسین نوری، ندا طوطیان، سمیه رحمانی، ساناز رحمتی، سید مرتضی شهشهانی، سید ابوالفضل موسوی، متینه رضایی، بنفشه پیش‌خوان، مهدی قلعه بیگی، سید هاتف حسینی، مائده ابوطالبی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند که عکس‌ها به همراه صدای هر صاحب اثر به نمایش گذاشته می‌شود. بازدید از این نمایشگاه تا ۲۹ مردادماه ۹۶ از شنبه تا جمعه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ ادامه دارد. گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.

گالری شمیده: تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی (بهروز سابق)، بن‌بست یکم، پلاک ۸، طبقه اول، واحد ۱۲/تلفن: ۲۲۹۲۲۷۹۶… لازم به توضیح است که طی فراخوانی که در تاریخ ۷ بهمن ۹۵ از سوی کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان منتشر گردید تا تاریخ ۲۵ اسفندماه علاقه‌مندان مهلت داشتند آثار خود را به ایمیل فراخوان ارسال نمایند.

که در‌‌نهایت ۵۳ نفر در این فراخوان شرکت کرده و ۱۳۰ عکس نوشت به دبیرخانه ارسال شد و پس از مرحله اول انتخاب تعداد ۸۳ عکس نوشت به مرحله داوری راه پیدا کرد. علی خدایی، حمیدرضا صیادی، حامد قصری، احمد قاسمی و ایمان شفیعا داوران این فراخوان در‌‌نهایت ۲۲ اثر را شایسته راه‌یابی به این نمایشگاه دانستند.

عباس مخبر نمایشگاه عکس برگزار می‌کند

نمایشگاه عکس‌های عباس مخبر با عنوان «خاطره‌ای در آب» برپا می‌شود.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این نمایشگاه، عباس مخبر - مترجم و اسطوره‌پژوه - در این‌باره گفته است: من دلبسته طرح‌ها، فیگورهای ناپایدار و رنگ در طبیعت هستم. پیش از این، مجموعه عکس‌های در خاطره درخت را به‌نمایش گذاشته‌ام و حالا قندیل که به‌زعم من، خاطره‌ای کوتاه در زندگی آب است، یا دقیق‌تر بگویم محصول مشترک آب، گیاه، خاک و سنگ. این عناصر اولیه زندگی در هوایی سرد و استخوان‌سوز گرد می‌آیند تا در فرصتی کوتاه، زندگی قندیلی را تجربه کنند. از همین رو است که قندیل‌ها سیلان آب، استواری سنگ و نرمش گیاه را با هم ترکیب می‌کنند. قندیل‌هایی که حول شاخ و برگ گیاهان در گوشه و کنار روان آب‌ها و دیواره رودخانه‌ها ساخته می‌شوند، در جهان حضوری کوتاه دارند و با تابش نخستین پرتوهای آفتاب به زهدان اصلی خود، آب‌های جاری بازمی‌گردند. این بلورهای یخی وقتی با نور ترکیب می‌شوند، منشوروار سمفونی شکوهمندی از نور و رنگ را به دنیای اطراف می‌پاشند. آنچه در قندیل‌ها مرا مجذوب می‌کند، طرح‌های شگفت و زیبا، بازی نور روی بلوهای یخ و شباهت آن‌ها به زندگی در ناپایداری‌شان است. ناپایداری را در حد مینیمال آن دوست دارم و نیز خاطره را که ثبت لحظه‌ای رویدادهای زندگی است. بر این گمانم که آنچه در جهان ارزشمند و زیباست، چیزهای ناپایدار است، نه ماندگار، مثل خود زندگی.

این نمایشگاه از ۲۰ تا ۳۱ مردادماه در گالری «بن» واقع در درکه، خیابان احمدپور، پلاک ۶۰ برپا خواهد بود.

 

فرشید ذوالفقاری‌فرد: با «بخند عراق» بر ترس‌هایم غلبه کردم/ چشم‌های عراقی‌ها غمگین است

نمایشگاه «بخند عراق» در حالی از ۲۰ مرداد در گالری برسام برپا می‌شود که فرشید ذوالفقاری‌فرد ایده ای متفاوت را در ترکیب عکس و هنرهای دیگر به نمایش می‌گذارد.
فرشید ذوالفقاری‌فرد فیلمساز و عکاس درباره نمایشگاه جدید خود با نام «بخند عراق» که جمعه ۲۰ مرداد در گالری برسام برپا می شود به خبرنگار مهر گفت: من چند بار کربلا و پیاده روی اربعین رفته بودم ولی یک بار تصمیم گرفتم برای عکاسی از مناطق جنگی و آدم های جنگ زده هم به عراق بروم.

وی با اشاره به اینکه برای این پروژه بر ترس خود از جنگ غلبه کرده است، بیان کرد: من خودم را به سمت ترسی که در وجودم نهفته بود کشاندم تا با این ترس مبارزه کنم. من از ناامنی و جنگ ترس داشتم ولی باید می رفتم و می دیدم در دل آن چه می گذرد.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون سیاوش ابراهیمی، محمد سوران امینی، ابوالفضل باقری، صدرا بلوطی، آرش بهرامی اقدم، نسیم پیرامزاده، محمد پوررضا، مهران تاجیک، نیکزاد تولایی، سیاوش جعفری، علیرضا جوادی، مهسا حیاتی پور، یاسمن حقیقی، مهرداد خدابخشی، محمد حسین خدام الحسینی، محمد خسرو انجم، محمدحسین دیانت، تورج رحیمی علی آبادی، بهنام رزاقی، حسین سپهری، حمید صفی زاده، گروس عبدالملکیان، امیر حسین عرفانی، محمد علی فارسی، افسانه محمودی، علی مختاری، محمود منفرد، آرش وحید نیک آثاری در تکمیل عکس های ذوالفقاری خلق کرده اند.

 

«از هر دری عکسی» به نمایش درمی‌آید

دومین نمایشگاه عکس محمد مرعشی با عنوان «از هر دری، عکسی» روز پنجشنبه نوزدهم مرداد ماه در مرکز همایش‌های رایزن افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر،  محمد مرعشی پس از پنج سال دومین نمایشگاهش را در حالی برگزار می کند که در توضیح درباره عکس ها و مجموعه اش گفت: تجربه های عکاسی ام را در این چند سال بدون ضابطه خاصی به نمایش می گذارم.

روزهای بازدید از نمایشگاه از جمعه بیستم مرداد ماه الی سه شنبه ٢٤ مرداد ماه ساعت ١٧ الی ٢١ است.

مکان برگزاری این نمایشگاه مرکز همایش های رایزن واقع در نیاوران، کاشانک،  مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است.

 

روایت پارسی‌کیا از مجموعه نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است"

فرشید پارسی‌کیا گفت: در مجموعه نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است" دنبال به چالش کشیدن نگاه اومانیستی احمد شاملو در اشعارش بودیم.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرشید پارسی‌کیا که نمایشگاه "توان گریستن از سویدای جان" مجموعه دوم از سری نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است" را در گالری دنا گردآوری کرده است به هنرآنلاین گفت: مجموعه نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است" که خود بخشی از یکی از اشعار احمد شاملو است به نوعی در پی به چالش کشیدن نگاه اومانیستی این شاعر در جریان اشعار اوست.

او ادامه داد: بیشتر منتقدان اعتقاد دارند که شاملو در اشعارش نگاهی انسان محور دارد. ما در این نمایشگاه به دنبال نقد شاملو نبودیم، تنها می‌خواستیم با بررسی برخی مفاهیم در شعر او نگاه و اندیشه او را به چالش بکشیم.

مدیر گالری دنا گفت: عنوان این نمایشگاه که "توان گریستن از سویدای جان" است مربوط به یکی از اشعار شاملو است که در اواخر عمر او با توجه به نگاه ماتریالیستی‌اش سروده شده است که به نظر می‌رسد در آن به نوعی نگاه انسان محور شاعر دچار تزلزل شده است.

پارسی‌کیا گفت: ما برای این نمایشگاه نحله‌های فکری شاملو را از دریچه شعر او بیرون کشیدیم و در شکل یک پروپزال با عناوین فرعی مختلف به هنرمندان ارائه کردیم تا به وسیله آن‌ها و یا بهتر حول محور آن‌ها ایده‌های خود را اجرایی کنند.

او گفت: "سویدا" به معنی نوعی رخوت تیره در قلب است که از نظر عاطفی تاثیرپذیر نیست. بسیاری اعتقاد دارند که اگر این بخش از بدن انسان تاثیرپذیر شود انسان به مقام‌های بلند عرفانی می‌رسد. به عنوان مثال پرسشی که ما از خودمان برای برگزاری نمایشگاه داشتیم این بود که اگر دو سرباز مجروح که به یک اندازه جراحت داشته باشند، یکی ایرانی باشد و دیگری عراقی ما کدام یک را ابتدا مداوا می‌کنیم. در حقیقت در پاسخ به این سوال می‌توان نتیجه گرفت که وجدان یک معنای واقعی نیست و ما بر طبق جریان‌های روزمره زندگی و بر اساس سود و زیان تصمیم می‌گیریم و عملی را انجام می‌دهیم.

کیوریتور این نمایشگاه گفت: بر این مبنا، نگرش اومانیستی به جهان نوعی توان به حساب می‌آید که به نظر باید این روش فکری را به چالش کشید.

 

نمایشگاه یادشده  تا جمعه ۲۷ مردادماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای بازدید علاقه‌مندان با حمایت "فر گالری " برپاست.

این نمایشگاه به فرزندان ِ متهم ِ پرونده قتل ِ ( آتنا اصلانی) تقدیم شده و در توضیحات نوشته است: نمایشگاه توان گریستن از سویدای جان دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های (انسان دشواری وظیفه است) که در گالری دنا برگزار می‌شود. نخستین نمایشگاه این مجموعه با عنوان (توان دوست داشتن و دوست داشته شدن) در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ و همچنین در گالری سایان ِ اصفهان نیز برگزار شد. این نمایشگاه‌ها در ماه‌های آتی با دو عنوان دیگر در گالری دنا و دیگر گالری‌های معتبر شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک ۴ قرار دارد. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

محیط زیست و پرداخت هنرمندانه یک وظیفه اجتماعی

هنرمندان و برگزارکنندگان نمایشگاه "جان کویر" می‌گویند پرداختن به مسائل محیط زیستی یک وظیفه اجتماعی و هنرمندانه است.

سرویس تجسمی هنر آنلاین: نمایشگاه "جان کویر" که حاصل سفر سه روزه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به منطقه خارتوران سمنان و تماشای این زیست بوم و گونه‌های جانوری آن است از ۱۳ مرداد در آرت سنتر (باغ) افتتاح شد. سومین پروژه فرهنگی هنری "جان زمین" با حمایت سازمان محیط‌زیست سمنان و محوریت حفاظت از محیط زیست با هدف تقویت جایگاه طبیعت در عرصه هنر، پیوند هنرمند با طبیعت و شناخت گونه‌های جانوری شهریور ماه ۹۵ برگزار شد.

در نمایشگاه "جان کویر"  ۲۷ هنرمند حضور دارند که جدای از مدیای نقاشی و مجسمه، اجرای پرفورمنس و یک پروژه "آئدیو آرت" نیز در آن اجرا میشود. ۲۵اثر این نمایشگاه در حقیقت از میان آثار متعددی انتخاب شده است و برخی از هنرمندان ۲ اثر برای این نمایشگاه ارائه کرده بودند که به دلیل محدودیت فضا از هر کدام یک اثر ارائه شده است.

بیشتر هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه ارائه شده افرادی هستند که در سفر به خارتوران با گروه جان زمین همراه بودند و عده‌ای دیگر از هنرمندان به دلیل انصراف برخی هنرمندان از سفر در ادامه پروژه با این گروه همراه شده‌اند.

 

«مزامیر سکوت» از «حضور» می‌گوید/ نمایشگاه گروهی ۱۳ عکاس

نمایشگاه «مزامیر سکوت» با نگاهی به موضوع «حضور» و بازنمایی آن در مدیای عکس این روزها در گالری هپتا برپاست.
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه گروهی۱۳ عکاس با نمایش ۳۸ عکس و با گردآوری کیانا فرهودی این روزها در حالی در گالری هپتا برقرار است که به گفته فرهودی این نمایشگاه حاصل شیفتگی او نسبت به سکوت است.

وی درباره ایده اولیه شکل گیری و برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه توجه به اثری است که حضور انسان بر محیط اطرافش می گذارد و تغییری که در نظم/ بی‌نظمی‌ای که پیش از او وجود داشته است، ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در واقع ایده این نمایشگاه بر اساس مفهوم یک کلمه فرانسوی شکل گرفت. کلمه « Sillage»، به معنای رد عطر فرد که پس از اینکه او جایی را ترک کرد، همچنان در محل باقی می ماند؛ اثری که هر فرد پس از گذر از هر مکان در آنجا به جای می گذارد؛ اثری گاهی موقت و گاهی همیشگی.

فرهودی بیان کرد: عکس‌های این نمایشگاه بیش از آنچه درباره سکوت باشند درباره حضور هستند، درباره ردی که از هر فرد باقی می ماند، درباره اتفاقاتی که پیش از لحظه گرفته شدن عکس در کادر عکاس رخ داده و حالا تنها اثری از آن اتفاق باقی مانده است. لیوانی که رها شده، کمدهای قدیمی، زمین های بازی و کلاس های درس و به طور کلی اثری شبح وار از حضوری انسانی که می تواند اتاق را برای لحظه ای یا حتی برای همیشه ترک کرده باشد.

در این نمایشگاه هادی آذری، آبنوس البرزی، سمیه امیری، آروین ایل بیگی، مهسا ایمانی، امید پورآذر، شقایق رئوفی، پویا شاه حیدری، سهیلا شمس، فرزانه قدیانلو، سحر مختاری، طلا وهاب‌زاده و پوریا هنرمند حضور دارند.

«مزامیر سکوت» تا ۲۵ مرداد در گالری هپتا برقرار خواهد بود.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی,جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۵/۱۹