در فرایند تولید اثر عکاسی، انتخاب ابزار ثبت تصویر نهتنها بر روش کار هنرمند تأثیر میگذارد، بلکه در بسیاری موارد رویکرد زیباییشناختی و مفهومی اثر را نیز شکل میدهد. از شیوههای اولیه مانند عکاسی با دوربینهای سوراخسوزنی (Pinhole) و بهطور کلی ابزارها و روشهایی که بیشتر مبتنی بر تجربه، آزمایش و آزمون و خطا هستند، تا سیستمهای دقیق و مهندسیشدهای همچون دوربینهای قطع بزرگ (Large Format) و تجهیزات دیجیتال پیشرفته، هر یک امکانات و محدودیتهایی را برای عکاس ایجاد میکنند. این نشست به بررسی این پرسش اختصاص دارد که چگونه انتخاب ابزار، فراتر از ترجیح شخصی یا جریانهای رایج، میتواند بر شیوه کار، نوع نگاه و خروجی نهایی تأثیر بگذارد.
آیا انتخاب دوربین و فرآیندهای عکاسی در میان دانشجویان و هنرمندان عمدتاً بر اساس سلیقه و مد انجام میشود، یا آنکه شناخت امکانات و محدودیتهای فنی و زیباییشناختی نقش تعیینکنندهای در این تصمیمگیری دارد؟ در تولید مجموعههای عکاسی تا چه میزان میتوان ردپای انتخاب آگاهانهی ابزار را مشاهده کرد؟ همچنین، بررسی خواهیم کرد که چگونه در سالهای اخیر، پروژههایی با بهرهگیری از طیف متنوعی از ابزارهای تصویربرداری – از دوربینهای کامپکت و نیمهحرفهای گرفته تا سیستمهای مدیوم و لارج فرمت – شکل گرفتهاند و این انتخابها چه تأثیری بر محتوای بصری و مفهومی آثار داشتهاند.
این نشست فرصتی برای گفتوگو میان دانشجویان، اساتید و علاقهمندان به عکاسی است تا تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند و نگاهی دقیقتر به تأثیر ابزار بر فرایند عکاسی داشته باشند. از همهی علاقهمندان، دانشجویان، عکاسان و هنرمندان دعوت میکنیم تا با حضور خود، این گفتگو را غنیتر کنند.
📅 زمان: دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴
🕒 ساعت: ۱۷ تا ۱۹
📍 مکان: تهران، خانهی هنرمندان ایران، سالن امیرخانی
واژههای کلیدی:
انجمن عکاسان ایران, خانه هنرمندان ایران
تاریخ خبر: ۱۴۰۴/۰۷/۰۲