انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۸/۲/۱۳)

نمایشگاه گروهی عکس «تجربه سوم» در گالری آریا

نمایشگاه آثار برگزیده دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران در گالری آریا به نمایشگاه گردانی رامیار منوچهرزاده، دبیر علمی سومین سالانه عکس دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

عکس‎های آرام مردانی – امیر متشرعی – امیرهادی شیرزادی – پویا کریم – باران عطایی – ثنا حسینی – حسین داوودی – حمید خرمی – سجاد آورند – صبا جواهریان – کاویان اسمعیلی – مسعود زراعتکار – مشکات طالبی و معین بهرامی در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد.

نجف شکری قبادی فارغ التحصل رشته عکاسی از دانشگاه تهران و عضو تیم داوری سومین سالانه عکس در متن بیانیه ی نمایشگاه نوشته است: «کمتر از دو قرن است اختراع عکاسی شده است وجه تفارق ما با آدم های پیش از رخداد بزرگ. تولد عکاسی رخدادی بزرگ است. ما و آدم های هم روزگار ما در چیزی مشترک هستیم که اسلاف ما از آن محروم بوده اند؛ ما از خود و جهانی که در آن هستیم تصویری/ تصاویری دیده ایم. تصویر جهانی به شکلی هولناک، واقعی؛ آنگونه که فرانتس کافکای عاصی می گفت؛ آن اندازه واقعی، که واقعی نه. 
امروز کمتر عکاس نوآموزی درکی از مفهوم گنگ “تصویر مخفی” دارد. حالا عمل عکاسی نیازمند بسیار دانستن دانش فنی نیست. غول دیجیتال به خست یا سخاوت اینهمه را به ما هدیه کرده است. آرزوهای پیشگامان بزرگ بر داده است. عکاسی به طرز سرسام آوری همه گیرشده است. با اینهمه شگفت آور است که با وجود آنکه آدم های بسیاری عکاسی می کنند اما تعداد کمی، تعداد خیلی خیلی کمی، تبدیل به عکاس می شوند و عکاس هم باقی می مانند. چیزی که امروز عکاسی را مشکل کرده است سهل الوصول بودن آن است. حالا عکاسی به حدی آسان است که دشوار، که ناشدنی. 
عکس هایی که می بینید، تلاشِ شُده ی نسل تازه ی دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران است که پیشتر در سالانه ی عکس دانشگاه تهران گرد آمده است و روی دیوار رفته.»

گشایش: جمعه ششم اردیبهشت ساعت ١۶ 
بازدید:. ۶ الی ٢١ اردیبهشت ماه ١٣٩٨ ساعت ١۶ الی ٢٠
خیابان ولیعصر, تقاطع شهید بهشتی, کوچه زرین, پلاک١٠

 

نمایشگاه عکس سنگ و نمک در گالری دنا

نمایشگاه عکس با عنوان سنگ و نمک در گالری دنا برگزار می شود . 
کارگران در عکس های یوریک کریم مسیحی 
کیوریتور: فرشید پارسی کیا 
به مناسبت روز جهانی کارگر 

تاریخچه‌ی پیدایش روز جهانی کارگر به استرالیا بازمی‌گردد. آنجا در سال ۱۸۵۶، کارگران برای دست‌یابی به هشت ساعت کار روزانه اعتصاب کردند. تکرار این اعتصاب بعدها در آمریکا و خصوصاً شیکاگو بین سال‌های ۶-۱۸۸۵، باعث شد اعضای کنگره‌ی کارگری در سال ۱۸۸۹ در پاریس، اول ماه مه را "روز جهانی کارگر" اعلام کنند. انگلس در واکنش به این اقدام، در پیشگفتار بر تجدید چاپ ۱۸۹۰ مانیفست نوشت: "امروز کارگران همه کشورها واقعاً متحد هستند. کاش مارکس اکنون با من بود تا این وضع را به چشم خود ببیند." 

قانونِ هشت ساعت کار روزانه تصویب شد؛ اما روز کارگر ادامه یافت. مطالبه‌های بیشتری محقق شد و همچنان این روز به عنوان نماد مقاومت کارگران در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. مقاومتی که تا پایان دادن به نابرابری‌ها ادامه خواهد یافت؛ چرا که: "من بوده‌ام، هستم و خواهم بود."*

*رزا لوکزامبورگ

 
افتتاحیه : چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۲۱ 
بازدید: ۱۲ تا ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۲۰. 
پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت گالری دنا باز است. 
گالری دنا: میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از طالقانی کوچه سوسن پلاک ۴ واحد ۲
طراح پوستر: استودیو پارسی
با حمایت گروه تئاتر اگزیت 
قاب هفت 
مجله پشت بام 

گالری آ میزبان عکس‌های پروژه راه ابریشم

نمایشگاه عکس‌های مستند اجتماعی حسین روزانه در گالری آ برگزار می‌شود.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های مستند اجتماعی حسین روزانه با نام "پرتره‌های کارگران" همزمان با روز کارگر در گالری آ برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۳۱ عکس سیاه و سفید به نمایش درمی‌آید که همگی در هندوستان عکاسی شده و چهره کارگرانی در مشاغل مختلف را نمایش می‌دهد. این مجموعه بخشی از پروژه راه ابریشم است که توسط حسین روزانه در کشورهای مسیر راه ابریشم عکاسی شده و به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد. روزانه فیلمبردار سینما است و در کنار آن به عکاسی می‌پردازد.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "کارگر کسی است که کمتر از منظر شخص به زندگیش پرداخته می‌شود. حتی در نگاهی همدلانه، بخشی از محذوفین جامعه محسوب می‌شود که آن قدر زیر بار معیشت خم شده است که فرصت یافتن فردیت  از او دریغ شده  است. بیشتر به عنوان یک سوژه جمعی شناخته می‌شود، چه سوژه‌ای که با آن چرخ کارخانه می‌چرخد، چه در جایی که به وضعیت اجتماعی خود اعتراض می‌کند.

عکاس در این مجموعه کوشیده است، لحظاتی از کار، زندگی و فراغت کارگران را از دریچه دوربین ثبت کند. کارگرانی که حتی در جهان پساصنعتی هنوز فرصت این را ندارند که کارگر یک کارخانه مدرن  باشند. کارگران کارگاه‌های کوچک با شیوه‌های تولید قدیمی و دستی. کارگران روزمزد که کارشان عجیب به بخت‌شان گره خورده است. عکاس کوشیده است روایت‌گر بدن‌هایی باشد که تصویر کار بر آن حک شده است. جایی که بدن سوژه را نمایان می‌کند و این بار نه در پرتره آشنای اسطوره‌های کهن و نه در قالب زیبایی شناسانه مدل‌های امروزی که نمایش فخر و برتری موجود انسانی‌اند بلکه در روایت آنقدر آشنایی که از فرط آشنا بودن دیده نمی‌شود : کارگر."

مجموعه "پرتره‌های کارگران" پیش از این در یک کارخانه در بوئنوس آیرس و میان کارگران مشغول به کار، نمایشگاهی یک روزه داشته است و ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 پیش روی مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرد.

«شمال از شمال غربی»؛ نمایشگاهی گروهی برای سیل‌زدگان

گالری هو نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان تجسمی با عنوان «شمال از شمال غربی» با هدف همراهی با هموطنان سیل‌زده برگزار می‌کند.

پونه ندائی، مدیر گالری هو درباره این نمایشگاه گروهی به ایسنا توضیح داده است: ما به نشانه همدلی و به قصد همراهی هموطنان سیل‌زده عوائد حاصل از فروش آثار از این نمایشگاه را به طور مستند هزینه خواهیم کرد.

او با بیان اینکه «۴٢ اثر از هنرمندان هنرهای تجسمی در این نمایشگاه شرکت داده شده»، گفت: قیمت آثار بین ٢٠٠ هزار تومان تا یک میلیون تومان است و امیدوارم مخاطبان هنر و هنردوستان با خرید این آثار هم زیبایی را به خانه خود ببرند و هم در این امر انسان دوستانه نیز ما را یاری کنند.

این نمایشگاه گروهی با عنوان «شمال از شمال غربی» قرار است روز جمعه (۱۳ اردیبهشت ماه) از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری هو افتتاح شود.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون جواد آتشباری، یلدا اسکندری، امیر اسمی، شهره امیر احمدی، گندم امیر احمدی، سعید باباوند، حسین بیات، سحر بیگی، فرشید پارسی‌کیا، صالح تسبیحی، نگار تقی‌زاده، آرش تنهایی، مسعود جزنی، مهدیار جمشیدی، مریم جهانی، سیندخت حاتمی، وحید حسین‌پور، جمشید حکیمی، حامد حکیمی، آزاد خدانظر، مرتضی خسروی، هما خسروی، کامبیز درم بخش، رامین درم‌بخش، کتایون رادمنش، مهدی رایگانی، جمال رحمتی، زیبا رسولی، مریم رضایی، یزدان سعدی، شیمانا صادقی، کمال طباطبایی، علیخان عبداللهی، محسن غلامی، کژال فخری، حمید فرامرزی، علی گنجوی، ساعد مشکی، فرنوش میرایی، محدثه موحد، پونه ندائی و محسن ولیحی حضور دارد.

نمایشگاه «شمال از شمال غربی» از روز جمعه (١٣ اردیبهشت‌ماه) آغاز می‌شود و تا ١٩ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه دارد.

گالری هو در خیابان ویلا، خسرو، نبش پرویزی، پلاک ٢ واقع شده است.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۲/۱۲