انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه عکس «کوچه به کوچه» در گالری وندا برگزار شد

گالری «وندا» در قزوین، اسفند ماه امسال میزبان نمایشگاه گروهی عکس "کوچه به کوچه" بود. این نمایشگاه که به انتخاب حسین رحمانی برگزار شد، آثار ۷ عکاس قزوینی به نام‌های شیوا کاکاوند، علیرضا کاکاوند، حمیدرضا نصیری‌فرد، مهرداد حبیب‌وند، بهزاد جاویدمهر، ابوالفضل پرپینچی و نوید صادقی‌پور را در طی یک هفته از ۶  تا ۱۳ اسفند ۹۷ به نمایش گذاشت.
در این نمایشگاه مجموعا ۳۹ عکس سیاه‌وسفید در اندازه‌های ۴۰ در۶۰  و۵۰ در۷۵ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که به موضوع بافت قدیمی محله‌های شهر قزوین پرداخته بود. 
برگزاری این نمایشگاه با حمایت مالی بخش خصوصی امکان پذیر شد و مورد استقبال شمار زیادی از فرهیختگان و جامعه‌ی هنری استان قزوین قرار گرفت. 

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم حسین رحمانی آمده است:

"کوچه‌ها تاریک‌اند!
بیراه نیست اگر کوچه‌ها را هویتِ اصلی محله‌ها و شهرها بنامیم؛ وقتی گذشتۀ شهرها و کلان‌شهرهایِ امروزین را مرور می‌کنیم،  این درک ایجاد می‌شود که ابتدا این کوچه‌ها و محله ها بودند که معنایِ شکل گیریِ هویت و شهریت را رقم زدند. شهرهایی که  امروزه از لحاظِ فرهنگی و ارزش‌هایِ اجتماعی و تاریخی مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنان مدیونِ شریان‌هایِ زندۀ خود یعنی کوچه‌ها و محله‌ها هستند که توأمان بافتِ تاریخی و نمادهایِ بومی و عناصرِ با اهمیت‌ِ فرهنگیِ شهر را حفظ کرده‌اند و ساکنان‌اش همواره در حفظ این مهم کوشیده اند.
امروزه فقدان کوچه-محله‌ها با حساسیتِ بیشتری به رخ کشیده می‌شود و نداشتن تجربۀ همزیستی و همسایگی و هم محله‌گی، که همراه با مشارکت در رفتارهایِ اجتماعی بوده، اکنون نمودی عینی به خود گرفته است و دیگر کوچه‌ها‌ و محله‌ها واقعیت‌هایِ انکار ناپذیرِ شهری نیستند! و دیگر از آن ویژگیِ الهام بخشی که از جانِ محله‌ها‌ در روحِ جمعی جاری می¬شد و موجبِ وحدتِ ساکنان بود، خبری نیست. گویی در گذشته احساسِ مردمان نسبت به کشور از کوچه، محله و شهر نشأت می‌گرفت و ارکانش پُلی بود میان خانواده و شهر. و این باور همیشه در میان بوده که هر احساسی نسبت به کوچه و محله، همان احساسِ به خانه است. امروزه تخریب بی رویۀ کوچه‌ها و محله‌ها بخشی از این باور را از میان برده است. این ویرانی‌ها برای ساختن است نه زیستن!  کوچه ها  بی‌دفاع و تاریک‌اند! "

استقبال و حضور شمار زیادی از هنرمندان عکاس و هم‌چنین مخاطبان هنر در این نمایشگاه، حکایت از اهمیت موضوع پرداخته شده داشت و برگزار کنندگان نمایشگاه را بر آن داشت تا در صورت فراهم آمدن حمایت‌های لازم، در فکر برگزاری نمایشگاه "کوچه به کوچه" در شهرهای دیگر کشور نیز باشند.

دبیرخانه نمایشگاه کوچه به کوچه
واژه‌های کلیدی:  کوچه, قزوین
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳