انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (‌جمعه ۹۷/۹/۹)

«حوالی؛ انقلاب در پرسه‎های کامران شیردل» در مرکز نبشی

کامران شیردل به‎عنوان یکی از پیشگامان سینمای مستند ایران، همواره به‎مانند استاد و مرادش آنتونیونی، تصویر خود را از واقعیت در مستندهایش به نمایش می‎گذارد و مخاطبان را در برابر پرسشی دشوار به داوری درباره‎ی حقیقت آن واقعه دعوت می‎کند. اما آثار سفارشی و غیرسفارشی او، حتی آن‎ها که به عنوان مستندهای صنعتی ساخته شده‎اند، ناخواسته در بن‎بست تعبیرهای سیاسی روز توقیف و تصویرهای او اسنادی مهم از جامعه‎شناسی تاریخ معاصر ایران می‎شوند.

شیردل که نخستین فیلم‎ساز ایرانی است که از عکس به عنوان اینسرت (لایی) در سینمای خود متناوباً بهره برده است، عکس‎های پروژه‎ی حاضر را نیز تنها به قصد ساخت یک فیلم مستند به‎عنوان اینسرت عکاسی می‎کند که در پرسه‎های نامشخصی در روزهای منتهی به انقلاب در سال ۱۳۵۷ بدون سفارشی خاص برای یک شبکه‎ی خبری یا تلویزیونی در تهران انجام شده است.

اکنون عکس‎های کامران شیردل با رویکردی مستقل از فیلم‎ها و نه به‎عنوان اسنادی تاریخی، اجتماعی و سیاسی که به‎عنوان روایتی خرد در حاشیه‎ی متن بزرگ روایت انقلاب در کنار راش‎هایی که هیچ‎گاه به فیلم تبدیل نشد به نمایش گذاشته می‎شود.

در توضیح نمایشگاه به نقل از میکل‎آنجلو آنتونیونی آمده است: «من نه جامعه‎شناسم، نه سیاست‎مدار. از من تنها بر می‎آید که آینده را برای خودم تصویر کنم.»

«حوالی؛ انقلاب در پرسه‎های کامران شیردل» عصر جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ در مرکز نبشی به نمایش در می آید.

گشایش و رونمایی کتاب: جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید: ۱۰ آذر تا ۵ بهمن، شنبه تا پنج‎شنبه، ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‎ها، ۱۶ تا ۲۰
مرکز نبشی: خیابان ویلا، نبش کوچه‎ی خسرو، پلاک ۵۱ – ۸۸۹۱۲۲۱۲


نمایشگاه های عکاسی آخر هفته به روایت هنر آنلاین

سرویس تجسمی هنرآنلاین: آدینه ۹ آذرماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری‌های تهران حاضر شده‌اند تا عکس‎ها، آثار حجمی و نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند. این هفته با ۴۴ افتتاحیه، گالری‌های تهران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند.

آتبین: نمایشگاه آثار ویدئو و عکاسی روشنک صدر با نام "نشسته می‌میرد" ۹ تا ۲۰ آذر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ قرار دارد.

آیریک: نمایشگاه گروهی  آثار هنرهای تجسمی نگر با کیوریتوری اورانوس افشاریان ۹ تا ۱۴ آذرماه در گالری آیریک به نشانی اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا اذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه ۳  واحد ۱۰۲ برپاست.

خط سفید: نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس با انتخاب محمد هاشمی  ۹ تا  ۱۹ آذر ماه در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ برپاست. 

شهر کتاب فرشته: نمایشگاه ویدئوآرت‌های علی اتحاد با عنوان "تو اینجا بودی" ۹ تا ۱۶ آذر در گالری فرشته برپاست. این گالری به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته ادامه دارد.

Ag : نمایشگاه عکس متین عابدی با نام "پردگی" تا ۱۶ آذر در گالری Ag واقع در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، شماره 3 برپا است.

 

نمایشگاه عکس گروه کمان در مشهد افتتاح می شود
 

نمایشگاه عکس گروه کمان از روز جمعه  ۹ آذرماه  ۹۷ در نگارخانه سروش مشهد گشایش می‌یابد.

گروه کمان متشکل از عکاسان کودک و نوجوان و امروز جوان نوشین وفادار هستند . این گروه خودگردان ۱۰۰ نفره از سال ۱۳۹۰ با رویکردی آموزشی و هنری تشکیل شده و به صورت تخصصی به خلق آثار عکاسانه و ارائه آنها در نمایشگاه ها و جشنواره های کودک و نوجوان می‌پردازند. اولین نمایشگاه گروهی کمان در سال  ۱۳۸۸ و بعد آن در سالهای ۱۳۹۱ ، ۱۳۹۳   ،۱۳۹۴  ، ۱۳۹۶  برگزار شد و اکنون ششمین نمایشگاه این گروه افتتاح می‌گردد.

این نمایشگاه آثار هنرجویان نوشین وفادار  در دوره‌های آموزش عکاسی پایه و تکمیلی است.

مدیراجرایی نمایشگاه روزبه آشوری می‌باشد و اسامی شرکت کنندگان این نمایشگاه عبارتند از:
نیایش احمدی . النا افضلیان .  هلیا بزم‌آرا . آرمان  پوراکبر .آیناز توسلی  یکتا جلوه . نگارحاجی محمد زاده . سارا حجازی . هستی‌خدادادی . مبینا خدایی . سارا رادپور . پریناز رشیدیان . عسل رمضانی  . نسترن زاده‌اسماعیل . یونا سرگزی . آریا سنجرانی . سانیا صادقی  فرزاد صمدی . سیاوش ظهوریان . مرتضی عطایی . مهتا قانع . فاطـمه‌قنبری . ارنیکا کاردان . طـهـورا کاشانی  ابرسام‌کوشامنش  . عسل میرجلیلی .  علی‌میرحسینی . فاطـمه  حاجی‌مجتهد  .  نیکی ‌مـهدویان .سوگل نجفی . محمدراستین‌نبوی . دیبا نیکویی . ساراوکیلی

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۵ آذرماه   ۹۷ از ساعت ۱۷ تا ۲۰   به ‌نشانی مشهد، فلسطین ۱ شماره ۷۱ ، نگارخانه سروش مراجعه کنند.


نمایشگاه انفرادی اضطراب موازی از صمد قربان زاده برگزار می شود

نمایشگاه انفرادی عکس و چیدمان از آثار صمد قربان زاده با عنوان "اضطراب موازی" از روز جمعه ۹ آذر در گالری دنا گشایش خواهد یافت.


در توضیح نمایشگاه "اضطراب موازی" چنین آمده است:

"بنا بر دیدگاه زیگموند فروید ضمیر ناخودآگاه منبعی از امیال سرکوب شده ای همچون غرایز, آرزوها, خاطرات و امیال جنسی است که از دوران کودکی در نهاد فرد نقش بسته و در هر لحظه و به شکل های گوناگونی می تواند خود را بروز دهد. اما این بروز و به تعریف دقیق تر ارضاء این امیال در هر زمانی می تواند همراه با پریشانی ها, آشفتگی ها و اتفاقات ناگواری برای فرد باشد که در یک کلام موجب اضطراب در او می گردد. به عبارت دیگر منبع اصلیِ این اضطراب, ترس از بروز امیال و ناکارامدیِ "من یا Ego" در جلوگیری از آن و در نهایت سرزنش و مجازات از سمت"من برتر Super Ego" است. من برتر(قانون- پدر و مادر- اجتماع) یا وجدان فرد در واقع سد محکمی است در برابر بروز این امیالِ ناخودآگاهی, طوریکه به ازای هر ارضاء و بروز امیال, شاهد عکس العملی تند از طرف او خواهیم بود. در این میان فرد یا باید برای دوری از مجازات من برتر امیال و غرایز خود را سرکوب نگه دارد, که این خود می تواند موجب تنش های جدیدی در روان او گردد و یا با به جان خریدن مجازات ها دست به ارضاء و بروز این امیال زند. آن چه که در مجموعه اضطراب موازی مورد توجه است, سعی در نشان دادنِ افرادی است که دست به سرکوب امیال خود زده و با تنش های درونی دست و پنجه نرم می کنند و یا با بروز آنها, انواع اضطراب و مجازات ها را متحمل شده اند. آنچه در این مجموعه مد نظر است به وجود آوردن فضایی رویاگونه ای است که بر اساس دیدگاه فروید در عالم خواب و رویا شاهد آن هستیم"


افتتاحیه: ۹ آذرماه ۱۳۹۷از ساعت۱۶  تا ۲۱
بازدید: تا ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ 
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.
گالری دنا: میدان فردوسی, خیابان سپهبد قرنی, بعد از چهارراه طالقانی,کوچه سوسن,پلاک۴ , زنگ ۲ 
تلفن: ۸۸۹۳۱۷۴۴
با حمایت قاب هفت و فرگالری


نمایشگاه عکس و مجسمه «عزای عمومی» در گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی آثار مجسمه و عکس علیرضا معماریانی با عنوان «عزای عمومی» از روز جمعه نهم آذر‌ماه ۱۳۹۷ در گالری اعتماد گشایش خواهد یافت.

در توضیح نمایشگاه «عزای عمومی» فقط یکی از غزلیات حافظ آمده است:

حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم                     خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست     روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
عیان نشد که چرا آمدم کجا رفتم                       دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم
چگونه طوف کنم در فضای عالم قدس               که در سراچه ترکیب تخته بند تنم
اگر ز خون دلم بوی شوق می‌آید                        عجب مدار که همدرد نافه ختنم
طراز پیرهن زرکشم مبین چو شمع                     که سوزهاست نهانی درون پیرهنم
بیا و هستی حافظ ز پیش او بردار                      که با وجود تو کس نشنود ز من که منم

علیرضا معماریانی متولد ۱۳۶۳ تهران و فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی است، پیش از این نمایشگاه‎های انفرادی و گروهی مختلفی در گالری‌های اعتماد، گالری شماره شش و … داشته است.

افتتاحیه: ۹ آذر‌ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۵ تا ۲۰
بازدید: تا ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷ هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰
گالری دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی بسته است.
گالری اعتماد: خیابان مفتح جنوبی، پایین‌تر از میدان هفت تیر، انتهای خیابان شهید شیرودی، پلاک ۲۵


برگزاری نخستین نمایشگاه گروهی عکس‌ رامان

نخستین نمایشگاه گروهی عکس‌ رامان به کیوریتوری  شورش مباشری  از روز جمعه ۹ آذر ‌ماه ۹۷ در گالری شروه  گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه تعداد ۲۴ تابلو  عکس از هنرجویان شورش مباشری  در ابعاد ۴۰ × ۵۰  سانتی‌متر به نمایش گذاشته می‌شود.

زهرا آزموده،‌ آیلار احمدی،‌ علی اعظم، پروین بختیاری،‌فاطمه بیکی، آرش خسروی نژاد، بهار سلیمیان، متین سیف الهی،‌هادی طهماسبی، نرگس عربانی نژاد، بهنام فرخ زاد، کیان فرهادی، میترا محمدی، آرش معصومی  از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه میباشند.

گشایش: جمعه ۹ آذر  ماه – ساعت ۱۶ تا ۲۰ 
بازدید از این نمایشگاه از روز شنبه۱۰  آذر ماه تا چهارشنبه ۱۴ آذر  ماه ۹7 از ساعت ۱۶ تا ۱۹  ادامه دارد.
گالری شروه: تهران، میدان فاطمی، میدان گلها، خیابان کاج جنوبی،بن بست  سوم، پلاک ۱۲، واحد ۲ 


نمایشگاه عکس و شعر «خاکستر باد» در گالری تار و پود شیراز

نمایشگاه عکس و شعر «خاکستر باد» محمدامین دانشور و سیروس نوذری با حضور افشین شاهرودی برگزار خواهد شد. این نمایشگاه جمعه ۹ آذر ماه ۱۳۹۷ در گالری تار و پود گشایش خواهد یافت.

افشین شاهرودی درباره این نمایشگاه می‎نویسد:

«شعر در معنای سنتی خود محصول مؤلف فردی است. اگر چه بحث مؤلف جمعی در بعضی از تولیدات هنری مانند سینما و تاتر غیر قابل انکار است. در سال‎های اخیر با تجربیات متعددی در مورد ترکیب کلام شاعر و یا شاعرانی با تصاویر عکاسی صورت گرفته و مجموعه‌هایی نیز از چنین کارهایی منتشر شده است. به اعتقاد من تقریباً در همه آثار منتشر شده رابطه کلام و تصویر از حد «همنشینی» فراتر نرفته است.

دلیل آن هم شاید این باشد که در این گونه آثار چون خلق کلام و تصویر با یک هدف مشترک و معنای یکسان صورت نگرفته هدف فصل مشترکی میان دنیای ذهنی شاعر و عکاس به وجود نیامده و انتخاب آثار در واقع با هدف مونتاژ آن‌ها با همدیگر انجام شده است.

از این منظر می‌توان گفت که تاکنون مؤلف جمعی در شعر ما، به توفیق قابل توجهی دست نیافته است. در مجموعه حاضر اما دو مؤلف فردی (محمد امین دانشور، عکاس – سیروس نوذری، شاعر) با تلاش برای ترجمه آثار خود به همدیگر کوششی را به منظور ایجاد یک فصل مشترک ذهنی برای تولید یک محصول هنری توسط مؤلف جمعی صورت داده‌اند.

به نظر من اهمیتی ندارد که شعرها برای عکس‌ها سروده یا انتخاب شده و یا عکس‌ها بر همین اساس تهیه و آماده شده‌اند، اما محصول نهایی مجموعه‌ای است که به عنوان شعر دیداری قابل بررسی است. شعری که می‌کوشد با ترجمه کلام یک شاعر و تصاویر یک عکاس به همدیگر، جهان ذهنی مشترکی را توسط دو هنرمند خلق کرده و به بیانی فراتر از هر کدام از این دو مقوله دست یابد.

آثار این مجموعه از یک سو شعرهایی است که می‌کوشد از بند کلمه رها شود و از سوی دیگر عکس‌هایی است که نمی‌خواهند در قفس نقطه و خط و سطح و رنگ و بافت و نور محصور بماند. این دو در گریزگاهی به همدیگر رسیده. قالب سومی را به وجود آورده‌اند که نه متعلق به شاعر است و نه عکاس. این دو پارادوکس که دو محصول هنری که هر دو معنای سنتی وابسته به مؤلف فردی است با همراهی هم به محصولی با مؤلف جمعی تبدیل شده‌اند، سؤالاتی را به دنبال می‌آورد که با شناخت سنتی از هر دو مقوله‌ی شعر و عکس نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

جذابیت این مجموعه نیز در همین پارادوکس است. پارادوکس میان شناخت سنتی از پدیده‌ها و درکمان از دنیای فرامدرن امروز.»

سیروس نوذری:
متولد ۱۳۳۰ شاعر، مجسمه ساز و پژوهشگر ادبی است. حاصل کار او تاکنون ۱۰ مجموعه شعر، ۴ کتاب پژوهشی در زمینه‌ی ادبیات مدرن و دو مجموعه‌ی ترجمه شده از اشعار او به زبان‌های کردی و انگلیسی است.

محمد امین دانشور:
متولد ۱۳۳۹، عکاس و مدرس عکاسی، برگزاری نمایشگاه‎های متعدد انفرادی و گروهی در شیراز، تهران، مسکو و پاریس از ۱۳۶۷ تاکنون را در کارنامه خود دارد.

گشایش: جمعه ۹ آذر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۷
بازدید: ۱۰ تا ۲۱ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۷ الی ۲۲
گالری تار و پود: شیراز، چهارراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس – ۰۷۱۳۲۲۶۰۴۲۹

"ما هیچ، ما نگاه" در گالری تم

نمایشگاه آثار مصطفی نوده با عنوان "ما هیچ، ما نگاه" در گالری تم برگزار می‌شود. 

به گزارش هنرآنلاین، مصطفی نوده، عکاسی خودآموخته است که جوایز و افتخارات جهانی متعددی را تاکنون از آن خود کرده و اینک نخستین نمایشگاهی انفرادی خود را در گالری تم برگزار می‌کند.

نوده دارنده مدال­ طلای جشنواره­های Doboj Salon و Nordic سوئد و دانمارک است، همچنین روبان افتخارpsa  جشنواره پرسپکتیو امریکا را از آن خود کرده است. علاوه بر این او فینالسیت جشنواره­ های 35 Awards روسیه و لنز کالچر آمریکا بود.

در فوریه۲۰۱۷ ، یکی از آثار او در نشریه National Geography  به چاپ رسید و ۷  اثر از او در نشریه معتبر Minimalism در انگلستان به چاپ رسیده­اند و دیگر آثار او در نشریه­های ZH و Procrastinate هم منتشر شده­اند.

ویژگی اصلی آثار او مینیمالیسم و سادگی و روانی تصاویر است که زیبایی‌شناسی منحصر به فردی را داراست. نمایشگاه "ما هیچ، ما نگاه" روز پنجشنبه ۸ آذر ساعت ۱۷ افتتاح خواهد شد و تا ۱۴ آذر ماه در گالری تم برپا خواهد بود. گالری تم به نشانی کریمخان، ویلای شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ قرار دارد.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران
واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۹/۰۸