انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

راه یابی اثری از هنرمند اردبیلی به جشنواره ایده های پاریس

اثری از هنرمند اردبیلی؛ رحمان مجرد، موفق به حضور در فراخوان بین المللی ایده های پاریس، با عنوان «ترس واقعی در شهر» شد.
از سال ۲۰۱۶ سالانه در ماه نوامبر، جشنواره ایده های پاریس، با تاکید بر ارتباط ضروری بین علم و جامعه برگزار می شود. جشنواره بعدی آن، از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

موضوع این فراخوان؛ «ترس ملموس و یا غیر ملموس در شهر» بود. و تصاویر انتخاب شده نشان می دهد که چگونه فضای ترس و فضای شهری براساس سن و جنسیت درک می شوند و می تواند مطرح کننده سوالاتی همچون: از چه چیزی می ترسید، وقتی بیرون می روید؟ چه مکان هایی به نظرتان ناامن است؟ ناامنی چگونه در محیط شهری ظاهر می شود؟ و... باشد.
آثار منتخب این نمایشگاه، در گالری USPC پاریس از ۲۹ آبان تا  ۳ آذرماه ۱۳۹۷ به معرض نمایش قرار داده خواهد شد.

رحمان مجرد، با اشاره به عکسی که به این نمایشگاه راه پیدا کرده است، گفت: در این عکس؛ به ترس از «نابودی محیط زیست» اشاره کرده ام و این نوع از ترس؛ ترس معقول است. چرا که در آن، وقوع یک خطر واقعى وجود دارد. و آن «نابودی محیط زیست» با هدف بالا بردن روحیه نشاط، تندرستی و ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت و محیط زیست، است.
مجرد اضافه کرد: البته این عکس مربوط به قبل از بوجود آمدن بزرگترین رینگ پیاده روی ایران در دور دریاچه شورابیل اردبیل، است که متاسفانه خیلی از مردم بدون آگاهی از تمامی قسمت های دریاچه برای پیاده روی استفاده و همچنان باعث نابودی بافت گیاهی و خاکی آن می گردند. 


این عکاس که؛ دریافت تندیس طوبای زرین، لوح افتخار، نشان زرین هنرهای تجسمی، سفر مطالعاتی به سیته فرانسه از دهمین جشنواره بين المللی هنرهای تجسمی فجر، را در کارنامه درخشان خود دارد، بیان کرد: این نوع از ترس، نباید هیچ وقت مورد ملامت قرار گیرد. چرا که؛ انسان مولود محیط است و در دامان محیط می‌زید و در دامان آن می‌میرد. هیچ‌چیزی در دنیا اهمیتش بیش‌تر از محیط زیست برای بشر نیست. طبیعت جلوه‌‌ی حضور خداست و احترام به طبیعت و موجوداتش نیز‌ به معنای احترام به خداست.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران
واژه‌های کلیدی:  رحمان مجرد, اردبیل, پاریس
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۷/۱۹