انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

رونمایی پوستر سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی

محمد فرنود بیان کرد ملاک انتخاب پیشگامان عکاسی، جریان ساز بودن آن‌ها است و این تجلیل شامل عکاسانی خواهد شد که در جریانات اجتماعی تاثیرگذار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران صبح دوشنبه ۲۷ خرداد با حضور حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی، محمد فرنود، افشین بختیار، محمد صیاد و فرهاد سلیمانی اعضای این انجمن صنفی در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی در ابتدای نشست با اشاره به برنامه‌های بیستمین سال تاسیس این انجمن گفت: طی دو سال گذشته، دو دوره نشان عکس سال مطبوعاتی را برگزار کردیم. بر این اساس با مشخص شدن اعضای شورای سیاستگذاری، مشخص شد چه روندی را طی کنیم و این شورا متشکل از اساتید پیشکسوت و فعال عکاسی است. عملکرد ما با برخی صنف‌ها متفاوت است چون صنفی فرهنگی هنری به حساب می‌آییم و علاوه بر فعالیت‌های هنری، در این صنف جریان‌سازی مطبوعاتی نیز صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: جریان برگزاری نشان سال عکاسی، حرکت خوبی را بین عکاسان مطبوعاتی ایجاد کرده است اما چون اسپانسر یا حامی مالی نداشتیم جا دارد از عکاسان مطبوعاتی تقاضا کنم که برای عضویت به این انجمن بپیوندند و در این حوزه فعالیت خود را ادامه دهند.

فروتن با اشاره به انتشار فراخوان بیان کرد: بیش از چهار هزار عکس برای ما ارسال شد و سه روز داوری داشتیم که در نهایت داوری شب گذشته تمام شد. لازم است تاکید کنم برای انتخاب عکس‌ها بحث‌های بسیاری بین داوران صورت گرفت.

وی بیان کرد: داوران سومین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران متشکل از یونس شکرخواه، ساعد نیک‌ذات، مهدی قاسمی، سعید فرجی و اسدالله طائرکناره بوده‌اند که همچون سال گذشته در ۵ بخش در قالب تک عکس و مجموعه عکس داوری شد. همچنین داوران در بخش‌هایی از جشنواره تشخیص دادند که برخی عکاسان نیاز به آموزش دارند و به همین دلیل از اساتید عکاسی برای زمینه‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کنیم تا در طول سال در خدمت آنها باشیم.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی درباره جوایز این نشان که روز ۵ تیرماه در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد، گفت: با توجه به بخش‌های این دوره نشان، ۱۱ نشان یا تندیس به برگزیده‌ها اهدا خواهیم کرد. همچنین از سه نفر پیشگام عکاسی نیز تجلیل می‌کنیم و علاوه بر تقدیر از سه پیشگام عکاسی در مراسم اختتامیه، از یک نفر به این دلیل که بیستمین سال تاسیس انجمن است تجلیل ویژه خواهیم کرد.

وی افزود: نمایشگاه عکس‌های منتخب نیز که از بین بیش از ۴ هزار عکس انتخاب شدند و در سالن ممیز خانه هنرمندان ایران در روز ۳۱ خردادماه ساعت ۱۸ افتتاح می‌شود.

فروتن تاکید کرد: درست است صنف هستیم و باید مسایل رفاهی اعضا را در نظر داشته باشیم، اما مهم این است که با تداوم این نوع برنامه‌ها و جشنواره‌ها به پویایی فرهنگ و هنر نیز کمک کنیم.

محمد فرنود از اعضای هیات موسس انجمن عکاسان مطبوعاتی نیز در این نشست گفت: هیات مدیره جدید انجمن عکاسان مطبوعاتی با کمترین امکانات و با نوآوری، کارهایی را انجام داده است که به نظر من در نوع خود بهترین است و مطمئناً تاثیرات ویژه‌ای برای آینده خواهد داشت.

وی در ادامه درباره انتخاب پیشگامان عکاسی برای تقدیر در مراسم اختتامیه توضیح داد: همه در مطبوعات فعال هستیم و ممکن است یک شخص در عرض سال‌ها فعالیت، دیده نشود. اما ملاک انتخاب پیشگامان عکاسی تاثیرگذار بودن یا جریان ساز بودن یک عکاس است برای مثال وقتی یک عکاس در رویداد بزرگی مثل جنگ تحمیلی و واقعه طبس حضور داشت و عکسش نیز به عنوان تأثیرگذارترین عکس در آن زمان انتخاب شد، این موضوع می‌شود ملاک ما برای تجلیل از او. بنابراین ما تنها فعالیت سال‌های سال فعالیت یک عکاس را در نظر نمی‌گیریم و این تجلیل شامل عکاسانی خواهد شد که در جریانات اجتماعی تاثیرگذار هستند. نکته بعدی انتخاب‌هایی داشتیم تا در مجموع به عکاسی بانوان اهمیت دهیم تا در بدنه مطبوعات شاهد تاثیرات آن باشیم. نکته بعدی اینکه به عکاسان شهرستانی که در کار خود تاثیرگذار هستند نیز توجه کردیم.

حیدر رضایی عکاس، گرافیست و طراح پوستر نیز در این نشست گفت: عکاسی خبری مظلوم واقع شده است چون مجموعه‌ای از زحمات در آن وجود دارد اما چون در کنار اهالی رسانه حضور دارند کمتر دیده می‌شوند و کمتر پیش می‌آید خبرنگاران به سراغ عکاسان مطبوعاتی بروند که گاهی تأثیرگذارترین عکس‌ها را تولید می‌کنند. بنظرم بازم است به این حوزه توجه بیشتری شود تا افرادی که در حال تولید هستند بیشتر مورد خطاب قرار گیرند.

در پایان نشست نیز از پوستر سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران رونمایی شد.

خبرگزاری مهر

تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۳/۲۸