انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۸/۳/۱۰)‌

نمایشگاه عکس «آلن سکارولی» در کاشان

نمایشگاه عکس «میان سرگشتگی و جاودانگی» از آخرین آثار «آلن سکارولی» عکاس فرانسوی با همکاری سفارت فرانسه در تهران در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۸ خرداد در سرای عامری‌ها در کاشان افتتاح می‌شود.

نمایشگاه عکس «میان سرگشتگی و جاودانگی» Entre errance et éternité از آخرین آثار «آلن سکارولی» Alain Ceccaroli عکاس فرانسوی با همکاری سفارت فرانسه در تهران؛ در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۸ خرداد ماه جاری در سرای عامری‌ها در شهر کاشان افتتاح می‌شود.

«آلن سکارولی» در سال ۱۹۴۵ در کشور مراکش به دنیا آمده است. او همواره در کنار مدیترانه زندگی کرده و به کار مشغول بوده است. «آلن سکارولی» تاکنون نمایشگاه‌های زیادی در شهرهای مختلف فرانسه و هم‌چنین کشورهای سوئیس، بلژیک، یونان و … برگزار کرده است.

آخرین نمایشگاه عکس‌ «آلن سکارولی» تحت عنوان «میان سرگشتگی و جاودانگی» در ایران؛ از سوی سفارت فرانسه در تهران و با همکاری گالری صفوی در خانه صفوی؛ به مدت ۵ روز در نگارخانه مجموعه خانه صفوی در شهر تاریخی اصفهان؛ واقع در حد فاصل خواجه پطروس و وحید، جنب کوچه شماره ۳۱ برپا شد.

گشایش: چهارشنبه ۸ خرداد ساعت ۱۸
بازدید: تا پنجشنبه ۱۶ خرداد
سرای عامری‌ها: کاشان، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم


گشتی در نمایشگاه «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» داستان سرگشتگی ۳ نسل

جنبش هنری نوهیجان نمایی از اوایل دهه ۱۹۸۰ بر صحنه هنر دنیا سلطه یافت و فراگیر شد. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه ۱۹۷۰ به هنر فیگوراتیو یعنی تصویر کردن انسان و دیگر اشیای قابل تشخیص روی آورده بودند. و حالا نمایشگاهی در این راستا در ایران هم برپا شده است.

آثار نمایشگاه گروهی «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» توسط فرناز محمدی گردآوری شده و در گالری «شیرین» به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از ۲۰ اردیبهشت افتتاح شد و تا تاریخ ۲۲ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

در ادامه گزارش ایسنا را از آثار این نمایشگاه می‌خوانید. کلیه اظهارات این مطلب به تأیید گردآورنده نمایشگاه است.

وارد فضای نمایشگاه «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» که می‌شویم افراد مختلفی را می‌بینیم که روبه‌روی آثار ایستاده و در حال تماشا و تجزیه و تحلیل هستند. برخی نیز با گردآورنده نمایشگاه درباره کارها به صحبت می‌پردازند.
در نمایشگاه، آثاری در حوزه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی را از هنرمندان سه نسل می‌بینیم. با نگاه کردن به کارها حسی از تلخی و سردرگمی به مخاطب منتقل می‌شود.

با توجه به صحبت‌های محمدی و مطالبی که در استیتمنت «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» بیان شده، موضوع این نمایشگاه در ادامه برنامه‌ای به نام «فرا انسان‌گرایی» طراحی شده است. جنبش هنری نوهیجان نمایی از اوایل دهه ۱۹۸۰ بر صحنه هنر دنیا سلطه یافت و فراگیر شد. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه ۱۹۷۰ به هنر فیگوراتیو یعنی تصویر کردن انسان و دیگر اشیای قابل تشخیص روی آورده بودند.

محمدی درباره آثار هنرمندان ایرانی در حوزه نئواکسپرسیونیسم می‌گوید که هیچ تقلیدی از غرب نکرده‌اند و هر چه را که می‌بینیم به دلیل مواجهه آنها با یکسری اتفاقات اجتماعی، سیاسی و فردی در ایران بوده که به مرور زمان برروی ذات و ذهن آنها اثرگذار شده است.

در این نمایشگاه در هر بخش مربوط به نئواکسپرسیونیسم تعداد محدودی اثر از هنرمندان کمی به دلیل کمبود جا به نمایش گذاشته شده است، ولی محمدی می‌گوید اگر نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شد حتماً آثار بیشتری از تعداد بیشتری هنرمند به نمایش گذاشته می‌شد.

در آثار نمایشگاه، مضامینی چون بحران هویت، رویاهای ویران‌شده، روان پریشی، دفرمه کردن، مسخ شدگی و … به مخاطب منتقل می‌شود؛ آثار به گونه‌ای خلق شده‌اند که با دیدن آنها گویی یک بازی ذهنی را آغاز کرده‌ایم و مدام در هر تصویر به دنبال کشف نشانه و نکته جدیدی هستیم. در کارها مسئله زمان و مکان مطرح نیست و هر آنچه که می‌بینیم دغدغه ذهنی هنرمند است.

در آثار نمایشگاه به وضوح دل‌مشغولی و حس گنگی هنرمندان را مشاهده می‌کنیم. گاه با دیدن یک اثر از بعد زمان و مکان خارج شده و به دلیل کشش و جذبه بالای برخی کارها، در دنیای ذهنی هنرمند غرق می‌شویم. در برخی از آثار نمایشگاه «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» تقابل بین انسان و طبیعت به وضوح دیده می‌شود. در کارهای آفرین ساجدی، احمد مرشدلو، الهام فلاحی و شهریار احمدی این نکته وجود دارد.

در دو اثری که از آفرین ساجدی در نمایشگاه ارائه شده، وجود تکه‌هایی از طبیعت همراه با انسان دیده می‌شود. در این دو تابلو ماهی‌ها نمایندگان طبیعت هستند. چهره دفرمه شده دو زن را در هر دو اثر سیاه و سفید ساجدی می‌بینیم که با ماهی‌هایی در یقه و یا بالای سر، ترکیب شده و ظاهری غیرمتعارف را به آنها بخشیده‌اند. در اثر اول زنی را می‌بینیم که لباسی یقه بلند بر تن دارد. یکی از چشمانش از حدقه بیرون زده و چهره‌ای کاملاً بی‌حس دارد. در یقه لباسش و کمی پایین‌تر از گردنش دو ماهی به چشم می‌خورد که نگاهی بهت‌زده و غمگین دارند.

نمایشگاه عکس به روایت هنرآنلاین

سرویس تجسمی هنرآنلاین: آدینه ۱۰ خرداد ماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری‌های تهران حاضر شده‌اند تا عکس‎ها، آثار حجمی و نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند. این هفته با پنج افتتاحیه، گالری‌های تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.

ای جی:  نمایشگاه عکس و چیدمان بابک کاظمی با نام "دوربینی به بزرگی استودیو بابک" ۱۰ خرداد تا ۲۱ تیر در گالری Ag واقع در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ برپا است.

طراحان آزاد: نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه با نام " ۱۰ - ۲۰ – ۳۰ "  ۱۰ تا ۲۱ خرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است. 

شیرین: نمایشگاه گروهی "نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران" با گردآوری فرناز محمدی تا ۲۲ خرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.

فرمانفرما: نمایشگاه گروهی عکس "خرمشهر+۳۰ " تا ۱۰ خرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۳/۰۹