انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

«امید» و نمایش فرهنگ امروز ایرانیان در آلمان

س

«امید» نام نمایشگاه عکس آرش زندیه و شیرین عابدی، دو عکاس ایرانی الاصل آلمانی است که به تازگی در مرکز مطالعات فرهنگی گوتینگن افتتاح شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش زندیه و شیرین عابدی هر دو در آلمان رشد کرده‌اند و در زمان بزرگسالی به صورت مستقل و برای شناخت سرزمین والدین خود به ایران سفر کرده‌اند. آنها در نمایشگاه امید، عکس‌هایی از مردم ایران و زندگی اجتماعی آنها را در معرض نمایش عمومی گذاشته‌اند.

آرش زندیه پس از تصادفی شدید و از دست دادن کارش به ایران سفر کرد. او انتظار داشت که در ایران با تروریست‌ها و مذهبیون متعصب مواجه شود، اما متوجه شد که اکثر مردم ایران بسیار صمیمانه برخورد می‌کنند. آنها با وجود مشکلات اقتصادی، بسیار مهمان نواز و پر از امید هستند. زندیه با مرور خاطرش گفت: «من شبی به روستایی نزدیک تهران سفر کرده بودم و زن پیری در آنجا مرا به خانه کاهگلی خود دعوت کرد. او سخاوتمندانه از من پذیرایی کرد و اجازه داد تا شب را در آنجا بمانم.»

تصویر صورت خنده‌رو این پیرزن با روسری گلدار در قابی بزرگ در نمایشگاه دیده می‌شود. در این نمایشگاه، عکس‌های مربوط به کودکان کار نیز وجود دارد. برای مثال، عکسی از دختری دست‌فروش و خواهر کوچک‌ترش بر روی دیوار نصب شده است. با وجود آنکه دختر دست‌فروش سن کمی دارد اما سختی‌های زندگی بر روی چهره‌اش تأثیر گذاشته است.

شیرین عابدی، دیگر عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه است. او گفت که در مدرسه همواره مجبور بوده تا درباره شرایط ایران توضیح دهد. این در حالی است که در آن زمان، خودش نیز اطلاعات چندانی درباره ایران نداشته است. عابدی در سن ۲۰ سالگی برای یکسال کار در آژانس خبری به ایران سفر کرد. او در ایران تجربه‌های جالبی به دست آورد. با وجود همه مشکلات موجود، او معتقد است که وجود رژیم جمهوری اسلامی برای ایران ضروری است. چرا که امنیت در ایران وجود دارد و این در حالی است که کشورهای همسایه ایران، چنین امنیتی ندارند.

عابدی از زندگی روزمره در ایران عکاسی کرده است و عکس‌ها در سایز کوچک چاپ شده‌اند. در یکی از عکس‌ها، کودکانی دیده می‌شوند که کنار هم خوابیده‌اند، عکسی دیگر، جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموز دختری را نشان می‌دهد و در قاب دیگری صحنه‌ای از مراسم عروسی به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه امید تا ۲۷ ژوئن سال جاری در مرکز مطالعات فرهنگی برای بازدید عمومی برپاست.

خبرگزاری مهر
واژه‌های کلیدی:  امید, آرش زندیه, شیرین عابدی, آلمان,
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۲/۲۶