انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه گروهی نقاشی، مجسمه و عکس در گالری «شیرین»

«نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» عنوان نمایشگاه گروهی به کیوریتوری فرناز محمدی است که جمعه ۲۰ اردیبهشت در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ گشایش می‌یابد و تا ۲۲ خرداد ماه ادامه خواهد داشت. آثاری از هنرمندان برجسته ای چون آیدین آغداشلو، کوروش شیشه گران، فرشید ملکی، منوچهر معتبر و سروش میلانی زاده در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «جلوه های نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران

این جنبش هنری با نام (نوهیجان نمایی) از اوایل دهه ١٩٨٠ بر بازار هنر دنیا سلطه یافت. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه ١٩٧٠ به هنر فیگوراتیو یعنی تصویرکردن انسان و دیگر اشیا قابل تشخیص روی آورده بودند.

تأثیرات جهانی نئواکسپرسیونیسم با نشانه‌هایی همچون، بحران هویت، رویاهای ویران شده، روان پریشی، دفرمه کردن، مسخ شدگی و گاهاً رنگ‌های تند متأثر از ضرب قلم هنرمندان با رنگ‌های تند در این آثار همراه بود. هنرمندانی که به مسئله زمان و مکان توجه نداشتند و هر آنچه که قابل اهمیت است بازی ذهن در آثارشان است.

در ایران نیز نوهیجان نمایی در آثار هنرمندان تجسمی نه به تقلید از غرب، بلکه به دلیل مواجه با آنچه تأثیر ناملایمات زیستی، جنگ و بحران هویت بوده در آثار بسیاری از عمیق‌ترین این هنرمندان دیده می‌شود. لذا این نمایشگاه، منتخب آثار ارزنده‌ای است از سه نسل از هنرمندان برای تجسم آنچه که نشان از رنج و سرگشتگی انسان معاصر دارد و بازتاب فردیت است.»

نمایشگاه گروهی نقاشی، مجسمه و عکس با عنوان «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» قرار است روز جمعه (۲۰ اردیبهشت ماه) در گالری شیرین افتتاح شود.

این مجموعه توسط فرناز محمدی گردآوری شده است.

گالری شیرین در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی ۱۳، شماره ۵ واقع شده است.

ساعات بازدید از این نمایشگاه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ اعلام شده است. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است. 

خبرگزاری مهر
واژه‌های کلیدی:  نئواکسپرسیونیسم , معاصر, هنر, شیرین
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹