انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

بانوی عکاسی که «اولین» شد

عکاسی خبری به طور معمول برای زنان با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و چه بسا در بعضی حوزه‌ها به بانوان عکاس اجازه ورود داده نشود. مهناز دژبان، عکاس خبری که در دفتر خوزستان ایسنا مشغول به کار است، از جمله زنان عکاسی است که تلاش کرده این مرزها را جابه‌جا کند. او به تازگی به عنوان اولین عکاس زن بعد از انقلاب، تصاویر یک مسابقه کشتی را ثبت کرده است.

دژبان درباره چگونگی حضورش برای عکاسی از مسابقات کشتی به ایسنا گفت: خود دبیر ورزشی ایسنای خوزستان که خانم است نیز برای پوشش برخی از برنامه‌های ورزشی با مشکل روبه‌رو می‌شود و خیلی وقت‌ها شاید نتواند وارد یکسری از حوزه و حیطه‌های ورزشی شود. ولی قرار شد که با هم از این مسابقه عکس‌برداری کنیم و در زمان ورودمان به سالن مسابقه نیز به دلیل اینکه همه چیز از قبل هماهنگ شده بود، به مشکلی برنخوردیم.

او درباره واکنش تماشاچی‌ها نسبت به حضور او در سالن برای عکس‌برداری از مسابقه کشتی گفت: در ابتدا که وارد سالن شدم سنگینی نگاه‌های دیگران را احساس می‌کردم. چراکه شاید حضور یک خانم در سالن برایشان غیرعادی و تعجب‌آور بود ولی پس از آنکه دوربین را از کیفم درآوردم، حضور من در آنجا برایشان عادی‌تر جلوه کرد.

این عکاس خبری همچنین اظهار کرد که حضور تعداد زیاد تماشاچی برای تماشای کشتی آقایان برایش جالب بوده است. زیرا اصولاً به دلیل محدودیت ورزش بانوان، تماشاچی زیادی برای دیدن مسابقه آنها حضور پیدا نمی‌کند؛ به گونه‌ای که گاهی حتی خانواده آن افراد نیز حضور نداشتند.

وی ادامه داد: عکس گرفتن از ورزشکاران برایم جذاب است؛ چراکه به نظرم افراد قوی هستند و شخصیت خودم را به آنها نزدیک می‌دانم. همچنین ورزش و عکاسی همیشه دو مسئله خیلی مهم برایم بوده‌اند.

دژبان بیان کرد که چهار سال است برای ایسنا عکاسی می‌کند و تقریباً عکاسی برای تمام سرویس‌های دیگر ایسنا را به کمک همکارانش پوشش می‌دهند ولی به دلیل اینکه خود او از سال ۸۸ در رشته ورزشی تیراندازی فعالیت می‌کند، عکاسی از این رشته برایش به نوعی یک دغدغه محسوب می‌شود.

او درباره محدودیت عکاسی بانوان در حوزه خبر گفت: زنان توانایی‌های بالایی دارند و تنها کافیست که به آنها میدان بدهند. به عنوان کسی که کار خبری انجام می‌دهم خیلی وقت‌ها با محدودیت‌های زیادی روبرو بوده‌ام ولی نمی‌توانم پا پس بکشم و همیشه سعی می‌کنم با صبوری و گفت‌وگو با مشکلات کنار بیایم، چراکه تنها پیشرفت برایم اهمیت دارد.

این عکاس در پایان صحبت‌های خود گفت که عکاسی خبری حوزه‌ای است که عکاس باید آن را با عشق انجام دهد، بخصوص در حال حاضر که تجهیزات آنها خیلی گران شده است.

او ادامه داد: خیلی از عکاس‌ها شاید مدام استرس از دست دادن یا خراب شدن دوربین‌شان را داشته باشند و حتی گاهی نیز پیش می‌آید که به عکاس‌ها اجازه عکاسی نمی‌دهند و دوربین‌شان را از آنها می‌گیرند.

خبرگزاری ایسنا
واژه‌های کلیدی:  عکاسی, خبری, مهناز دژبان,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۱/۱۰