انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

افشانی: رسالتی فرهنگی در قبال جامعه عکاسی ایران داریم

دبیر پنجمین جشنواره عکس «نورنگار» گفت: هدف از برگزاری این جشنواره صرفا جمع آوری عکس نیست بلکه رسالتی فرهنگی در قبال جامعه عکاسی ایران داریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دبیر پنجمین جشنواره عکس «نورنگار» در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره از دلایل تاکید بر ارسال مجموعه عکس، استیتمنت نویسی، جزییات مراسم اختتامیه و راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره نورنگار سخن گفت.

افشانی در تشریح ویژگی‌های پنجمین دوره جشنواره نورنگار گفت: تغییر عمده‌ای که امسال نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره داشتیم این بوده که در این دوره شرکت در بخش اصلی را منوط به ارسال مجموعه‌عکس کردیم؛ این اتفاق به ندرت در جشنواره‌های دیگر رخ می‌دهد چراکه برای یک عکاس، تهیه مجموعه عکس،کار مشکل‌تری نسبت به تک‌عکس است و دقت و ممارست بیشتری را از او می‌طلبد. همچنین امسال به منظور ارتقای سطح کیفی آثار، از عکاسان خواستیم تا برای آثارشان اِستیتمنت بنویسند زیرا به باور بسیاری از اساتید عکاسی، یک عکاس را نه از روی تک عکس‌هایش بلکه از مجموعه عکس‌های او می‌توان شناخت .

جای توجه به مجموعه‌عکس در میان جشنواره‌ها خالی بود

دبیر جشنواره نورنگار با اشاره به این‌که می‌دانستیم تاکید بر مجموعه‌عکس، کارمان را سخت‌تر می‌کند، گفت: اکنون اغلب جشنواره‌ها فقط تک‌عکس می‌پذیرند و خود ما نیز در دوره‌های قبل همین روال را داشتیم، اما جای خالی توجه به مجموعه عکس در فضای جشنواره‌ای کشور احساس می‌شد. از این‌رو، پس از مشورت با اساتید و صاحب‌نظران رشته عکاسی به این نتیجه رسیدیم که بر مجموعه‌عکس تاکید کنیم.  همچنین در این زمینه کارگاه‌هایی را نیز برگزار کردیم و مقالاتی آموزشی در سایت گذاشتیم تا راهنمایی برای شرکت کننده‌ها باشد.

افشانی افزود: اگرچه این رویکرد باعث شد تعداد ورودی‌ها به جشنواره کمتر شود، اما شاهد ارتقا کیفیت آثار بودیم و افت کیفیت نداشتیم؛ به نحوی که نظر هیأت داوران نیز جلب شد و همه متفق‌القول، معتقد بودند مجموعه‌های رسیده به جشنواره نشان دهنده تلاش بسیار عکاسان است. در نهایت نیز 7  مجموعه‌عکس واجد شرایط لازم دانسته شد.

 مجموعه‌هایی که استیتمنت‌های قوی‌تری داشتند را انتخاب کردیم

دبیر جشنواره عکس نورنگار در خصوص مقوله استیتمنت‌نویسی نیز گفت: قبول داریم که تهیه یک استیتمنت محکم کار آسانی نیست و از میان استیتمنت‌های رسیده، اغلب آثار متوسط بودند اما در نهایت مجموعه‌هایی که استیتمنت‌های قوی‌تری داشتند را انتخاب کردیم.

افشانی آثار رسیده به این دوره جشنواره را از سراسر ایران دانست و گفت: برخی آثار، مربوط به شرکت‌کنندگانی است که پیش‌تر در جشنواره‌های ما شرکت کرده بودند و با مقوله "ایران من" که همواره موضوع اصلی جشنواره‌ نورنگار است، آشنا بودند. طی فرایند چند روزه داوری نیز چالش‌های خوبی در زمینه انتخاب عکس‌های برگزیده میان داوران شکل گرفت و این چالش‌ها مانند یک کلاس آموزشی بود که متاسفانه از نمایش آن‌ها معذور هستیم. بااین‌حال، داوران برای انتخاب هر عکس، دقایق زیادی را با به بحث با یکدیگر می‌گذراندند که این امر نشان‌دهنده سطح کیفی مناسب آثار این دوره از جشنواره است.

نمایشگاه آثار منتخب در مجموعه صبا برپا می‌شود


افشانی درباره برگزاری مراسم اختتامیه و نمایش آثار برگزیده در مجموعه صبا افزود: هم‌زمان با ارتقاء سطح کیفی جشنواره، تصمیم گرفتیم برای نمایش عکس‌ها و مراسم اختتامیه نیز تمهیدات جدی‌تری را درنظر بگیریم؛ از این رو به موسسه صبا که گالری‌ای مناسب، امکانات نورپردازی حرفه‌ای و فضای وسیعی برای نمایش عکس‌ها دارد رسیدیم که مسلما این انتخاب، کیفیت نمایش آثار را ارتقا می‌دهد. ضمن اینکه برای نمایش مجموعه عکس و تک‌عکس‌ها نیز طراحی متفاوتی را انجام داده‌ایم.

دبیر جشنواره عکس نورنگار افزود: باتوجه به این‌که سال گذشته هزینه برگزاری مراسم اختتامیه را صرف کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه کرده بودیم، امسال مراسم درخوری را برای اهدای جوایز و قرائت بیانیه هیات داوران  در نظر گرفته‌ایم که از ساعت ۱۴ روز ۱۲ دی آغاز می‌شود. همچنین افتتاح گالری نیز از ساعت ۱۶ همان روز خواهد بود و تا ۱۸ دی ادامه خواهد داشت.

رسالتی فرهنگی در قبال جامعه عکاسی ایران داریم

دبیر جشنواره عکس نورنگار در پایان خاطرنشان کرد: مداومت در برگزاری جشنواره برایمان بسیار مهم است و از امسال دبیرخانه دائمی خواهیم داشت. به‌این ترتیب، پس از پایان مراسم اختتامیه تهمیدات لازم برای آغاز دوره بعد اندیشیده می‌شود و خبرهای خوبی برای جشنواره ششم در راه است که در مراسم اختتامیه به اطلاع عزیزان خواهیم رساند. هدف ما صرفا برگزاری جشنواره و جمع‌آوری عکس نیست بلکه رسالتی فرهنگی در قبال جامعه عکاسی ایران داریم که در قالب این جشنواره نمود پیدا کرده است. جشنواره نورنگار در ادامه نیز به صورت مستقل و بدون وابستگی به هر نهادی راه خود را ادامه خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم 

واژه‌های کلیدی:  نورنگار , اختتامیه, جشنواره
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰