روز جمعه؛ قاب آخر هفتمین همایش ده روز با عکاسان ایران
اختتامیه هفتمین همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران جمعه ۲۳ آذرماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی هفتمین همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران، اختتامیه این دوره با حضور عکاسان و مدیر کل هنرهای تجسمی ساعت ۱۸ (۶ عصر) جمعه ۲۳ آذر ماه برگزار می شود.
تجلیل از چند عکاس از برنامه های اختتامیه هفتمین همایش ۱۰ رزو با عکاسان ایران است. لازم به ذکر است نمایشگاه های انجمن های هفت گانه عکاسی در روز جمعه ۲۳ آذرماه پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان است .
نمایشگاه علی احدی در گالری اُ
نمایشگاه علی احدی با عنوان «گُه بله آکادمی»، اولین نمایشگاه انفرادی او در تهران پس از مهاجرت به کانادا در سال ۱۳۸۸، در گالری اُ برگزار میشود.
عنوان این نمایشگاه از ساختمان یک آکادمی باله در ونکوور کانادا میآید (Goh Ballet Academy)؛ نامی که در فرایند برگردانده شدنی حرف-به-حرف (transliteration) به زبان مادری هنرمند (فارسی) به آزاد شدن دالهای هم صدا-هم معنی انجامیده و «گُه بله آکادمی» (Shit Yes Academy) را ممکن میسازد.
در این نمایشگاه کارهای اخیر احدی که شامل مجموعهای از ابژههای رسانه-تلفیقی عکس بنیاد و متن محور؛ مجموعهای از چیدمانهای مجسمهای؛ و لایت باکس هستند، به نمایش در میآیند. تمامی کارهای این نمایشگاه در کنشی به ویژگیهای خاص معمارانه، و البته جغرافیایی شهری مکان گالری تولید شدهاند.
در سراسر نمایشگاه، بیننده با مانعی نفوذ پذیر (ساخته شده از شبکه تور سیاه) مواجه است که با فاصلهای اندک به روی تصاویر عکس-بنیاد و متن-محور کشیده شده است. از همین رو بیننده این نمایشگاه به درگیر شدن با مجموعهای از سیاهیهایی مسطح و با نقوش یکسان فراخوانده میشود؛ سطوحی که در پشت هر یک از آنها تصویر و یا نوشتهای متفاوت با دیگری جای گرفته است؛ تصاویری که برای دیده شدن، مستلزم نگاههای سمج بیننده خود است- نگاههایی شاید همانند به نگاههای یک چشم چران که تنها با دیدن است که میتواند میل خود را اطفا کند.
این تصاویر و نوشتههای پوشیده شده شرایط بصری بیننده را در محدوده دوگانهی دیرین «مدفوع آدمی و طلا» (و البته کنش متقابل بین این دو) تعریف میکنند. دوگانهای که در هنر (و البته ورای آن) رئوس یک نظام ارزشی دو-قطبی را نشانه دار میکند. این نمایشگاه تلاش میکند تا با ساخت یک استعاره معنایی به وضعیتی از معضل نشانه شناختی امروز اشاره کند، که از طریق آن رژیمهای معاصر مولّد تصویر، شرایط رابطه سوژههای فردی و گروهی را با «امر ایدئولوژیک» تنظیم میکنند. متعاقباً، «گُه بله آکادمی» مساله خود را معطوف به روابط تصادفی (contingent) میان ابژه هنر و امکان پذیری » معنی» میکند؛ به این امید که بتواند «معنی» و «شیئیت» را در صحنهای از درون دچار تناقض قرار دهد – تناقضی که اینجا به میانجی نقوش همگن کننده تور انگیخته شده، و خود را به شکل تمایز میان «طلا» و «گُه» نشان میدهد.
با اوج گیری جریانات عوام گرایانه دست راستی و همچنان با بازگشت مهیب «ملی گرایی» در سراسر جهان، بر ذمّه هنر معاصر است که به بررسی دقیق مکانیسمهایی بپردازد که شرایط «بینایی» آدم امروز را تعیین میکنند. در کانون «گُه بله آکادمی» این سؤال به چشم میخورد که چگونه هنر معاصر میتواند به راههایی اشاره کند که از طریق آن ساز و برگهای بصری-سیاسی، «گُهِ» آن چه را که نشان داده میشود به «طلای» آن چه که دیده میشود بدل میکنند.
علی احدی هنرمند و نویسنده ساکن ونکوور است. حوزهى کارهای بینارشتهای او گسترهاى از چیدمانهای موقت و معطوف به مکانِ مشخص تا مجسمه، عکس، و کارهایى بر پایهی ویدئو را شامل میشود. آثار او شامل تصاویر بازنمایانه، اشیاء ترکیبی و کارهاى مبتنى بر متن است، که راههای مشخصی را برای تولید و نزدیک شدن به دوگانگىهای مفهومی ویژه پیشنهاد میکنند. کارهای احدی با اشاره به مسائلى همچون ارائه (نمایاندن) و بازنمایی؛ مهیب سازى (monsteration) و نشان دادن؛ و در آخر، رابطهی میان زیبایی شناسی و فرمهای تصادفى انتزاعی، در وضعیتهایى از سیاست بارور شده، ساخته مىشوند که الزاماً تقلیلپذیر به تعینهاى متداول هنرى نیستند.
در کارهای احدی، امر هنرى تنها محتمل است که رخ دهد؛ این رخ دادن نه به واسطهی حضورِ زیباشناسانه شده، بلکه از طریق خلق موقعیتهای ویژهای، که در آن کثرت دوگانههاى نامتجانس با یکدیگر منجر به تحول «نا-فرمها» به «فرمهاى» نو میشود، خود را محقق مىکند.
از نمایشگاههای اخیر احدی میتوان FWAR، واشینگتن، امریکا؛ اَکسِس گالری؛ سَتِلایت گالری؛ ایام اِس گالری؛ موریس و هلن بِلکین گالری؛ و گِرانت گالری، ونکوور کانادا را نام برد.
همچنین جمعه، ۳۰ آذر ۱۳۹۷، جلسه نقد و بررسی نمایشگاه با حضور نوید نادری، همایون سیریزی و خود هنرمند برگزار خواهد شد.
گشایش: جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۷ تا ۲۱
بازدید: ۲۴ آذر تا ۲۸ دیماه ۱۳۹۷
گالری اُ: خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی جنوبی، شماره ۴۳
نمایشگاه انفرادی عکس فرشاد فداییان
نمایشگاه انفرادی عکس فرشاد فداییان با عنوان «مکثها و برهمگذاری عکسها» جمعه ۲۳ آذرماه در گالری افرند افتتاح می شود .
نمایشگاه واقع در بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهانآرا، خیابان ۱۹ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشکشهر، پلاک ۴۸ است. عواید فروش آثار به انجمن خیریه کودکان آوای اُتیسم مازندران اختصاص خواهد یافت.
تلفن ۸۸۰۱۲۳۳۴-۰۲۱
روزهای تعطیل: ندارد
ساعات کار افتتاحیه: ۱۶ - ۲۱
ساعات کار: ۱۶ - ۲
نمایشگاه های عکاسی آخر هفته به روایت هنر آنلاین
سرویس تجسمی هنرآنلاین: آدینه ۲۳ آذرماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالریهای تهران حاضر شدهاند تا عکسها، آثار حجمی و نقاشیهای خود را در معرض دید علاقهمندان به هنر قرار دهند. این هفته با ۴۶ افتتاحیه، گالریهای تهران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند.
پلتفرم سه: نمایشگاه عکس و کروکی مهسا اسفندیار و امین نحوی با نام "نقاب شهری" ۲۳ تا ۲۶ آذر در پلتفرم سه به نشانی بلوار اندرزگو، عبدالهی جنوبی، پلاک ۱۲ برپاست.
زرنا: نمایشگاه عکاسی آرمان جدیدیان با نام "جانهای سبز" ۲۳ تا ۲۸ آذر ماه در گالری زرنا به نشانی خیابان شهرآرا، خیابان ۱۳ ، پلاک ۱۲ ، طبقه دوم برگزار میشود.
موزه عکسخانه شهر: نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "پرده آخر" با آثاری از عاطفه آرانی، آرزو آزادپور، میلاد بهشتی، رضا جلالی، فهیمه حکمت، عماد دولتی، مونا صدر، لیلی صدیق، علیرضا فراهانی، محبوبه فرج اللهی، مریم قهرمانی، شیوا مشفق، احسان نقابت، بهار نیکپور و عطیه نیکنام تا ۶ دی در موزه عکسخانه شهر برقرار است. علاقهمندان میتوانند به نشانی میدان هفتتیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند.
هپتا: نمایشگاه عکس و ویدئو "نور، سایه، تاریکی" با آثاری از رضا خدادادی و نمایشگاه عکس ژیلا مینایی با نام "لحظهای نزدیک" تا ۲۸ آذرماه در گالری هپتا برپاست. گالری هپتا در خیابان ایرانشهر، روبهروی پارک هنرمندان، بنبست نیکوشهر، شماره سه، زنگ اول واقع است.
مرکز نبشی: نمایشگاه "حوالی انقلاب در پرسههای کامران شیردل" با نمایش عکسهای کامران شیردل تا ۵ بهمن در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت تیر، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجاتاللهی، کوچه خسرو، پلاک ۵١ برپاست.
روابط عمومی انجمن عکاسان ایران