انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۷/۵/۲۶)‌

نمایشگاه «نقطه کور» در گالری اُ

نمایشگاه آثار جدید عکاسی حامد سوداچی با عنوان «نقطه کور» روز جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در گالری اُ افتتاح خواهد شد.

مجموعه‌ی «نقطه کور» شامل ۳۱ عکس در ۳ اندازه‌ی ۹۰×۶۰، ۶۰×۴۰ و ۷۰×۱۰۰ در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«نقطه کور» روایتی است از جنگ سوریه، ثبت تصاویر کودکان، آوارگان و بقایای به جای مانده‌ی شهرهای البوکمال، دمشق و حلب که در مدت زمان دو ماه توسط سوداچی مستندنگاری شده است. در توضیح این نمایشگاه آمده است:
«نقطه کور منطقه‌ای است که در فاصله‌ی برد سلاح‌ها قرار دارد ولی به سبب وجود عوارض و موانع و وضعیت خاص زمین دیده نمی‌شود.»

حامد سوداچی متولد ۱۳۶۳ تهران، فارغ‌التحصیل کارشناسی هنرهای تجسمی از دانشگاه علم و فرهنگ است و تا کنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی آثار خود را به نمایش گذاشته است.
«مسحور شدگی» در گالری والی، «میدان غار» در گالری اُ، «خستگی دست‌ها، بستگی چشم‌ها» در گالری طراحان آزاد، «این ما هستیم، نه آنها» در گالری آریانا و … برخی از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی است که سوداچی آثارش را در آن به نمایش گذاشته است.

گشایش: جمعه ۲۶ مردادماه از ساعت ۱۶ الی ۲۱
بازدید: یکشنبه تا پنجشنبه ۱۲ الی ۲۰ و جمعه ۱۶ الی ۲۱
نمایشگاه تا ۷ شهریور ۱۳۹۷ ادامه دارد.
گالری شنبه‌ها تعطیل است.

گالری اُ: خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول – ۸۸۳۲۴۸۲۸

 

مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تبریز

عصر جمعه ۲۶ مردادماه ۹۷ ، مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در مقبره الشعرا شهر تبریز برگزار خواهد شد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در حالی عصر جمعه 26 مرداد ماه آغاز به کار می کند که در مرحله نخست ۱۰۰ هنرمند جوان از ۲۳ استان کشور برای رقابت پذیرفته شدند.

در این دوره جشنواره یازده نفر در بخش پوستر،  ده نفر در حوزه  تصویر سازی،  ده نفر در رشته  خوشنویسی،  ۱۴ نفردر بخش طراحی،  ۱۶ نفر در زمینه عکاسی،  ۹ نفر در رشته کاریکاتور،  ۱۰ نفردر بخش مجسمه سازی،  ۱۲ نفردر زمینه  نقاشی  و ۸  نفر در رشته نگارگری  در کارگاه های جشنواره حضور خواهند یافت.

در این دوره از جشنواره بخش گرافیک را مصطفی اسداللهی و حسین نوروزی (گرافیک)، کیانوش غریب پور و جلال پیروزآبادی (تصویر سازی)،کامبیز صبری و محمد فاسونکی (مجسمه سازی)،  علی شیرازی و صداقت جباری (خوشنویسی)،  علی ذاکری و جواد نوبهار (طراحی)،  فرهاد سلیمانی و محمد عباس زاده (عکاسی)،  شهرام رضایی و رحیم بقال اصغری (کاریکاتور)،  فرح اصولی و ابراهیم مقبلی (نقاشی)  و امیر طهماسبی و رحیم چرخی (نگارگری)  در کنار استادان کارگاه هر رشته داوری را برعهده دارند.

استادانی در هر رشته داوری بخش گارگاهی بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را به عهده دارند . اونیش امین الهی (گرافیک)،  محمدعلی بنی اسدی (تصویر سازی)،  محمد حسین عماد (مجسمه سازی)، محمد علی فرز بود (خوشنویسی)،  داریوش حسینی (طراحی)،  مهدی مقیم نژاد (عکاسی)، جواد علیزاده (کاریکاتور)،  مهرداد محب علی (نقاشی)  و اردشیر مجرد تاکستانی (نگارگری) استادان کارگاه هایی هستند که در کنار سایر داوران،  آثار جشنواره را داوری می‌کنند.

شایان ذکر است، بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حمایت مرکز هنرهای تجسمی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در شهر تبریز از ۲۶ تا ۳۰ مرداد برپا خواهد شد .

نمایشگاه گروهی عکس «دکوفو» در گالری مکث

نمایشگاه عکس‌های دکوراتیو با عنوان «دکوفو» شامل ۲۵۸ عکس رنگی و سیاه و سفید در ابعاد ۱۵×۱۵ و ۱۵×۲۰ سانتی‌متر با گردآوری نازلی عباس پور و سارا ساسانی روز جمعه ۲۶ مرداد در گالری مکث افتتاح خواهد شد.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است:
«… دکوفو بر آن است تا با ارائه‌ی آن دسته از آثار عکاسان که معمولاً در نمایشگاه‌های فردی و گروهی‌شان به نمایش گذاشته نمی‌شود، تلاش کند آثار هنری کاربردی‌تری را در معرض نمایش عموم بگذارد و به این ترتیب از یک سو، اقشار گسترده‌تری از مردم کشورمان را، با شرایطی بسیار مناسب، صاحب اثر هنری اصل و شناسنامه‌دار، حتی در اندازه‌ای کوچک کند؛ و از سویی دیگر، بستر مناسبی باشد برای تلاش گروهی از هنرمندان عکاسی که تصمیم گرفته‌اند حرکت به سمت مردم و نزدیک‌تر شدن به آن‌ها را از خودشان آغاز کنند تا شاید بتوانند نخبه‌گرایی فاصله‌دار میان عکاسان هنری، گالری‌ها و مردم را کاهش دهند. در همین راستا، دکوفو قصد دارد هنرمندان غیر عکاس را نیز برای همکاری و تعامل در زمینه‌های گوناگون دعوت کند و گستره‌ی حرکت فرهنگی مورد نظرش را وسعت بیش‌تری بخشد. …»

در این نمایشگاه آثاری از آزیتا سمناک، احسان حسینی‌نسب، اعظم شادپور، الهه پناهی، بابک بردبار، بهار اصلانی، جاوید تفضلی، حمید قاضی پور، راحیل جواهری‌زاده، زهرا خرمی، سارا جمال‌آبادی، سارا ساسانی، سمیه پناهی، صمد قربانزاده، گلناز بهشتی، گیتا منتظر، مختار نامدار، مریم اسدی خونساری، مریم سعیدپور، مقداد جعفرزاده، مهدی دُرخواه، مهسا علیخانی، مهناز میناوند، مونا مقدم، مینا حسنی، نادر رفیعا، نازلی عباس‌پور، نجف شکری، هوفر حقیقی، یاسر خدیشی در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

گشایش: روز جمعه ۲۶ مرداد ساعت ۱۶
بازدید: ۱۴ تا ۲۰ ، روزهای یکشنبه و پنجشنبه از ۱۰ تا ۱۴
این نمایشگاه تا ۲۳ شهریور ادامه دارد.
گالری مکث: خیابان طالقانی، خیابان بهار شمالی، کوچه بهشت، پلاک ۱۱

 

نمایشگاه های عکس در تهران به روایت خبرگزاری مهر

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه های هر هفته افتتاح می شوند. تابستان به نوعی فصل تعطیلی گالری ها به حساب می آید، اما با پشت سر گذاشتن میانه تابستان و با وجود گرمای این فصل، هنوز از تب و تاب نمایشگاه های هنری کاسته نشده است و هنوز شور برگزاری نمایشگاه میان هنرمندان وجود دارد و گرمابخش فضای هنری این روزها است. جمعه ۲۶ مردادماه نیز همچون جمعه های دیگر، تعدادی نمایشگاه هنری در گالری های پایتخت افتتاح می شود که لیست آنها را در زیر می خوانید.

گالری اُ

نمایشگاه عکس‌های حامد سوداچی با عنوان «نقطه کور» از جمعه ۲۶ مردادماه در گالری اُ برگزار می‌شود. عکس‌های این مجموعه روایتی مستند از جنگ سوریه را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند. نقطه کور منطقه‌ای است که در فاصله برد سلاح‌ها قرار دارد ولی به سبب وجود عوارض و موانع و وضعیت خاص زمین، دیده نمی‌شود. این نمایشگاه تا ۷ شهریور در گالری اُ به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین(خدری) پلاک۱۸، طبقه اول ادامه دارد.

گالری یاسمین

نمایشگاه عکس های محمدحسین تفریشی و ژاله گشتاسبی با عنوان «مرگ رنگ» روز جمعه ۲۶ مرداد در گالری یاسمین به نشانی خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به بلوار کریمخان زند، ساختمان افسر، پلاک ٧٠، طبقه اول برپا می شود.

نمایشگاه عکس «حضور غایب» در گالری شلمان

نمایشگاه انفرادی عکس حسن اکبرنژاد با عنوان «حضور غایب» از روز جمعه ۲۶ مرداد ۹۷ در گالری شلمان گشایش خواهد یافت.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:
«جهان پیرامون ما ر‌ا وقایع خشونت‌آمیزی در برگرفته است؛ وقایعی که با اتفاق افتادنشان تمام نمی‎شوند و ردِ ترسشان در وجود آدمی باقی می‌ماند. انسان ترس‌خورده جهانی متفاوت از انسان ایمن در پیش روی خود دارد، جهانی متفاوت که قابل اتکا نیست و هر لحظه می‌تواند علیه او شود و حس امنیت وی را مختل کند. احساسی که از دیدگاه مازلو دومین سطح از سلسله مراتب نیازهای انسان است که با عدم آن، راه یافتن به سطوح بالاتر هرم مازلو غیرممکن می‌شود.
در جامعه معاصر که ترس و خوف در همه‌ی ابعادش وارد شده است، ناخودآگاه انسان‌ها حتی افرادی که به طور مستقیم این خشونت‌ها را تجربه نکرده‌اند، مملو از اضطراب و ترس از وقوع اتفاقی است که فکر به آن، از خود واقعه هم دردناک‌تر است.
حسن اکبرنژاد – بهار ۱۳۹۷»

این نمایشگاه به صورت مجازی و همزمان در سایت آرتبیشن قابل مشاهده است.

گشایش: ۲۶ مرداد ۹۷ – ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۶ تا ۳۱ مرداد ۹۷ – ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰
گالری شلمان: میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷

فضای تئاتر تجربی تهران در یک نمایشگاه عکس

حمید ترکمن در تازه‌ترین نمایشگاه عکس و چیدمان خود از منظر هنرهای تجسمی به قاب تئاتر نگاه دیگری داشته است.

به گزارش ایسنا، عکس‌های این هنرمند در فضای خانه نمایش دا با چیدمانی متفاوت ارائه می‌شوند و تداعی‌کننده فضای تجربی تئاتر تهران است.

در بخشی از استیتمنت حمید ترکمن آمده است: "چگونه کجا و چه زمانی ما خودمان را از دست دادیم!؟ ... بدون احساس و رویاهای مشترک. هیچ نشانی از عشق دهه ٦٠، صلح دهه ٧٠ و حتی حوص و طمع‌های دهه ٨٠ دیده نمی‌شود. اینجا در سال ٢٠١٨ در فضای تاریک و فقیر تئاتر تجربی تهران با چشمانی باز و پر از امید و آرزو ما در حال انتظار برای خود (خدا) هستیم... م. "

نمایشگاه این هنرمند با عنوان «در انتظار خودت» جمعه ٢٦ مرداد ماه افتتاح و تا دوم شهریور ماه هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در خانه نمایش «دا» واقع در میدان فاطمی، ابتدای گمنام، خیابان جهانمهر، شماره ٢٦ دایر است.

"آب" نمایشگاه گروهی فتوآرت، ویدئو، چیدمان، صدا، چاپ دستی و نقاشی

نمایشگاه (آب) با در نظر گرفتن بحران کم آبی و خشکسالی در گالری لاله برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، آب در طول تاریخ، احترام و جایگاه خاصی داشته و در شکل گیری و پایداری بیشتر تمدن‌های بزرگ جهان پر اهمیت و تعیین کننده بوده است. حیات تمدن‌ها در اطراف آب‌ها به گسترش کشاورزی، بازرگانی، معماری، حمل و نقل و ... انجامیده است.

آب در ایران نیز بر اساس باورها و اعتقادات مردم همچون کیمیا مقام ویژه‌ای داشت و حیات انسانی و پیدایش جوامع در مجاورت آب‌ها بوده است. تغییرات آب و هوای جهان در قرن اخیرکه منجر به افزایش دما، کاهش میزان بارش‌های جوی و بروز خشکسالی‌های زیادی به ویژه در ایران شده است، می‌رود تا بحران‌های جدی آبی و زیست محیطی را رقم زند. امروزه مشکلاتی پیش روی ما قرار دارد که ناشی از مصرف بی رویه و نادرست منابع آب است. برای گذار از این بحران، تلاش های تمام افراد جامعه برای کاهش میزان آلودگی آب و مصرف بهینه آن بسیار پر اهمیت و ضروری می‌باشد.

از این رو نگارخانه لاله با هدف توجه به نقش حیاتی آب و بحران‌های ناشی از آن، نمایشگاه (آب) را برگزار می‌نماید. این نمایشگاه حاوی آثاری در قالب‌های: فتوآرت،ویدئو،چیدمان، صدا،چاپ دستی و نقاشی از ۱۶ هنرمند معاصر است و سعی دارد تا مسئولیت و مشارکت اجتماعی هنرمندان را در رویارویی با بحران‌های زیست محیطی به اشتراک گذارد. هنرمندان در آثار خود، با نگاهی متنوع، بحران کم آبی وخشکسالی را با رویکردی مفهومی به چالش کشیده‌اند.

آثار این نمایشگاه به انتخاب جلال الدین مشمولی گردآوری شده و هنرمندان شرکت کننده به شرح ذیل است: کوروش ادیم، مهدی مقیم نژاد، مجید کورنگ بهشتی، اسماعیل قنبری، امیرعلیمی، محمود مکتبی،حمیدرضا قیاسی،امیدهاشمی، هوفرحقیقی، سیاوش امیری راد، فرزانه فاضلی، فاطمه شفیعی، فرانک فریدونی، محمد حبیبی، شایگان ادیم.

نمایشگاه (آب) روز جمعه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶ تا۲۰  در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد و برای بازدید تا ۱۸ شهریور به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳  و ۱۴ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه تا ساعت ۱۳ ادامه خواهد یافت.

 

افتتاح نمایشگاه جشنواره بین‌المللی عکس خیام

 

مراسم اهدای جوایز و افتتاح نمایشگاه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام جمعه (۲۶ مرداد ماه) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر فیاپ در ایران، مراسم اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام با مشارکت فرهنگستان هنر و موسسه صبا جمعه (۲۶ مرداد ماه) ساعت ۱۷ در فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲ برگزار می شود.

همچنین کارگاه آموزشی با موضوع «عکاسی در سفر» با حضور دکتر رها بیلر، عکاس بین‌المللی از ترکیه و علی سامعی، نماینده فیاپ در ایران از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۷ در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

نمایشگاه آثار برتر نیز از ۲۶ مرداد تا اول شهریور ۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای بازدید عموم علاقه‎مندان در فرهنگستان هنر دایر است.

در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس خیام بیش از ۱۸ هزار قطعه عکس از هنرمندان ۶۸ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید. اسامی برگزیدگان این دوره در سایت جشنواره به نشانی www.khayyam.photo منتشر شده است.

جشنواره بین‌المللی عکس خیام به دبیری علی سامعی با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس ـ وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» ـ برگزار می‌شود.

 

در گالری مستقل؛ نمایشگاه گروهی عکس تئاتر «اولین گام» برگزار می‌شود

مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی عکس تئاتر «اولین گام» ساعت ۱۷روز دوشنبه ۲۲ مردادماه در گالری «مستقل» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه گروهی عکس تئاتر «اولین گام» که از ۲۲ تا ۳۰ مردادماه امسال میزبان علاقه مندان عکاسی و تئاتر خواهد بود، حاصل فعالیت هنرجویانی است که پس از اتمام یک دوره آموزش عکاسی تئاتر زیر نظر سیامک زمردی‌مطلق، نخستین تجربه خود در عرصه عکاسی تئاتر را در معرض دید و داوری عمومی می‌گذارند.

نمایشگاه گروهی عکس تئاتر «اولین گام» در محل گالری «مستقل» تهران واقع در خیابان انقلاب، ضلع شرقی پارک دانشجو، خیابان رازی شماره ۵۰ دایر خواهد بود.

میترا محمدی، عبدالرضا ولدخانی، سمانه جویا، پریسا اکبری، ریحانه جلیلی، زهرا سرجوقیان، سهیل صحرانورد، زهره غلامی، صالحه صادق‌زاده، شهریار بابائی، سپیده فرد، سیده پگاه حجازی هنرجویان این دوره هستند.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران
واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۵/۲۵