انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (‌جمعه ۹۷/۴/۲۹)

بیماری پروانه‌ای در قالب عکس

عکس هایی از بیماران پروانه‌ای «به نام پروانه» از روز جمعه (۲۹ تیر ماه) در خانه هنرمندان به روی دیوار می‌رود.

به گزارش ایسنا، این مجموعه عکس در عیادت از بیماران پروانه‌ای سطح کشور و استان‌های محروم تهیه شده و شامل ۱۸ عکس سیاه و سفید و رنگی است.

محوریت اصلی عکس‌ها، درد و رنج و محرومیتی است که گریبان‌گیر بیماران پروانه‌ای است که توسط محمد برزگر ثبت شده است.

بیماری «پروانه‌ای» با نام بین‌المللی « EB» بیماری خاص و دردناکی ناشی از یک جهش ژنتیکی است که از بدو تولد تا پایان عمر همراه بیمار خواهد بود و هیچ درمانی ندارد مگر آنکه بتوان با شیوه‌های گوناگون و پرهزینه از افزایش و دشواری‌های آن کم کرد.

این نمایشگاه با همکاری خانه «ای بی» و خانه هنرمندان از روز جمعه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۷ تا ۲۲ افتتاح و تا ۳ مرداد ماه در گالری استاد نامی خانه هنرمندان برپاست.  

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «به نام پروانه» می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۲ به خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، طبقه اول، گالری استاد نامی مراجعه کنند. گالری روز شنبه ۳۰ تیرماه تعطیل است.

نمایشگاه عکس «زبانی در بی‌زبانی» ژیلا دژم

نمایشگاه عکس «زبانی در بی‌زبانی» عکس‌های ژیلا دژم از ۲۹ تیر در گالری ایده به نمایش در می‌آید.

دژم درباره «زبانی در بی‌زبانی» می‌گوید:
«عکس‌های به نمایش درآمده در این مجموعه ادامه‌ای است از نمایشگاه «آبایی» که در سال ۱۳۹۰ برگزار شده بود و به نوعی مکمل و بازتابی از تحولات و درک احساسات سال‌های اخیر جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنم.»

دژم، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، عکاس و مدرس عکاسی است. او که از سال ۵۶ عکاس موزه هنرهای معاصر بوده است، پیش‌ازاین، نمایشگاهی از عکس‌های افتتاحیه این موزه را در برلین برگزار کرده است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به شرکت در یکی از بخش‌های نمایشگاه چشم درون در موزه هنرهای معاصر، به نام «یک تاریخ: عکاسی ایران» اشاره کرد.

گشایش: ۲۹ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰
بازدید ۳۰ تیر تا ۴ مرداد از ساعت ۱۰ الی ۲۰
گالری ایده: خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان هجده، پلاک ۲۶

 

نمايشگاه گروهی عكس شباهنگام

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "شباهنگام “روز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۷ در نگارخانه فرهنگسرای بهمن افتتاح خواهد شد.
این نمایشگاه با حضور ۳۱ هنرمند  و نمايش ۶۰ اثر با همت باشگاه عکاسان طنین زندگی ومشارکت فرهنگسرای بهمن برگزار می گردد.
آثار ارائه شده در این نمایشگاه   با موضوع عکاسی شب  از آسمان ایران تهیه شده است و بازگو کننده زیبا یی های  نهفته در آسمان شب  و همچنین تصاویر و رخدادهای نجومی همچون بارش شهابی،  نمایش صورتهای فلکی و  کهکشان راه شیری و سیارات با صورتهای فلکی است  که  با تکنیکهای مختلف عکاسی  در مناطق تاریک و طبیعتهای بکر و منحصر بفرد  تهیه شده است .


اسامي هنرمندان حاضر در نمایشگاه:

ابراهیم افتخاری، زهرا ایرانی، فاطمه امیدی، معصومه امینی،یگانه آقا نصیری، سمیرا بیوند پور، مصطفی بشری،  سعید پیرانی، مونا توانایی، علی جعفری مقدم، محمد حسین جواد زاده، مهری درویشعلی، محمد دشتستانی، علیرضا روستا، ،مهرناز زند،  احمد شریعتی، شهلا صبوری، احمد رضا صفر نیا، حسن عبداله آبادی، ملیکا کیا مرادی، مهسا گذشتی، مینا محمدی، کسری مددی، عبدالعمید معروفی، مسعود مرادی، سمانه مطلبی، سید محمد موسوی،- فتح الله نوری، ریحانه نوری مجد، شیرین وجهی، حمید واحدی
همچنین مهرداد مشرقی نمایشگاه گردانی آثار را به عهده داشته است.
افتتاحیه: پنجشنبه ۲۸   تیرماه ۱۳۹۷
بازدید: ۲۸ تیر الی ۴ مرداد ماه ۱۳۹۷ 
ساعت بازید:  همه روزه غیر از ایام تعطیل از ساعت ۹ الی۱۷ 
آدرس: میدان بهمن، خیابان  شهید وفایی، نگارخانه فرهنگسرای بهمن

 

نمایشگاه عکس "گرمابه" در کاشان
 
کیوریتور نمایشگاه گرمابه گفت: در همه جای ایران حمام‌هایی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته یا تغییر کاربری داده‌اند.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی عکـس مستند "گرمابه" در کاشان برگزار می‌شود. مجید عباسی فراهانی، کیوریتور و دبیر اجرایی این رویداد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این پروژه گفت: از ۴ سال پیش در شهر فراهان به تحقیق و بررسی درباره حمام‌های قدیمی پرداختم زیرا بناهایی هستند که بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. در همه جای ایران حمام‌هایی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته یا تغییر کاربری داده‌اند.

عباسی ادامه داد: از حدود ۲ سال پیش تصمیم گرفتم به‌صورت متمرکز روی حمام‌ها تحقیق کرده و کتاب‌ها یا آرشیوهایی که درباره این موضوع وجود دارد را بررسی کنم. بخش‌های مختلف پژوهشی و نمایشگاهی را برای این کار تعریف کردم و آثار عکاسان خبری که در این زمینه مستندنگاری کرده بودند را گردآوری کردم.

او با اشاره به اینکه آثار ۷ عکاس در این مجموعه نمایش داده می‌شود گفت: هدف من نمایش تقابل حمام‌های سنتی تاریخی با حمام‌های عمومی امروزی است. حمام‌های سنتی آداب و رسوم خاصی داشت و مراسم گوناگون در آن برگزار می‌شد که نوعی از ضیافت بود، اما حمام‌های عمومی دوره معاصر فضای نامناسب و وسایل مستعمل و شرایط سطح پایین دارند. در واقع اشاره من به چیزهایی است که امروز دیگر نداریم و یا چیزهایی که داریم و می‌توانند غنی‌تر شوند. حمام سنتی در ترکیه به جاذبه توریستی تبدیل شده است ولی ما با این قدمت تاریخی در حمام‌ها هیچ توجه جدی به آن نکرده‌ایم.

عباسی ادامه داد: این برنامه شروع سلسله نمایشگاه‌هایی است که قصد داریم از وجوه مختلف به آن بپردازیم و در شهرهای مختلف آن را ادامه خواهیم داد تا نقطه آغازی برای توجه بیشتر به شرایط حمام‌ها و روش برخورد با آنها باشد.

گفتنی است نمایشگاه "گرمابه" با آثاری از سجاد باقری ، علی حامد حقدوست ، آذین حقیقی ، علی سلطانی تهرانی ، حامد قصری ، امید وهاب‌زاده ۲۹ تا ۳۱ تیرماه در حمام تاریخی سلطان امیر احمد برگزار می‌شود. افتتاحیه نمایشگاه و نشست‌های این رویداد نیز در سرای عامری‌ها به شرح زیر برگزار می‌شود:

سخنرانان: دکتر اکبر عالمی، احمد محیط طباطبایی

کارگاه‌ها:  پیمان هوشمندزاده ( ۲۹ تیر ساعت ۱۷ تا ۱۸) ، زروان روحبخشان ( ۳۰ تیر ساعت ۱۸ تا ۲۰)

«اختلال، اعوجاج، ارتباط» به روایت عکس و چیدمان

نمایشگاه عکس و چیدمان آریا تابندهپور با عنوان «اختلال، اعوجاج، ارتباط» در گالری محسن برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، تکنولوژی تجسد فرهنگی دارد و شیوه‌ی درک و نحوه‌ی استفاده از آن را معین می‌کند؛ آن‌گونه که تکنولوژی در فرهنگ ما تعریف می‌شود، در فرهنگ دیگر نه. همواره خطا و ازکارافتادگی بخشی لاینفک از برداشت ما از تکنولوژی‌ است. بخش مُضل و مخرب تکنولوژی شکست و کنترل‌ناپذیریِ آن است

آریا تابندهپور در مجموعه‌ی اخیر خود «اختلال، اعوجاج، ارتباط» آن لایه‌های زیرین عکس و بخش کنترل‌ناپذیر تکنولوژی را به روی صفحه‌ی بازی می‌آورد.

در اطلاعیه مربوط به این نمایشگاه آمده است: «مفاهیم پوسیدگی، ناتوانی، ضعف و از کار افتادگی در مجموعه‌های اخیرآریا تابندهپور نوعی برخورد شخصی با امر زیبا است. او نه در پی بازتولید «چیز زیبا» که در پی به چالش کشیدن و حتی رد آن است: بدن‌هایی  رو به زوال، طبیعتی رو به ویرانی و بیراهگی احساسات. در مجموعه‌های پیشین «پوست، گوشت، استخوان» و «انسان، حیوان، درخت» مرز می‌شکند و ارتباط به نزدیک‌ترین حد خود می‌رسد: از پوست می‌گذرد، به گوشت می‌رسد واستخوان. در آن مجموعه‌ها انسان و محیط زندگی‌اش در هم تنیده می‌شوند. عموما انسان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند: دوست‌(ها). در این‌ مجموعه اما حذف شده‌اند: آنها.

در مجموعه‌ی «اختلال» شاهد عکس‌هایی هستیم که به توصیف نتیجه‌ی موقعیتی به‌خطارفته می‌پردازد.

مجموعه‌ی «اعوجاج» از دو بخش تصویری  و مکانیکی تشکیل شده است: یکی دستگاه‌هایی که پیش از از کارافتادگی بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر بوده‌اند و دیگری تصاویری که در آن کد تصویر، جایگزین مولفه‌های بصری‌ تصویر شده است. هر دو بخش ـ تصویری و مکانیکی ـ عیان کردن لایه‌های زیرین و نادیدنی از نوعی ارتباطند. در مجموعه‌ی اعوجاج انتقال معنی به شکلی پویا صورت می‌گیرد. در اینجا پروسه یا پردازش یک‌بار پیش‌تر بر سر تصویر آمده و بار دیگر در حین نمایش بر سر تصویر می‌آید.

در مجموعه‌ی «ارتباط»   روند اندکی تغییر می‌کند. تصویر کلی با حفظ ماهیت خود در قاب‌های کوچک تلفن همراه  تقسیم می‌شود. هر جز حاوی اطلاعاتی از  آن کل است و کل منعکس کننده‌ی اطلاعاتی از جز. این مجموعه جزییات و کلیت تصویر را در قالب قاب‌ تلفن‌های هوشمندی به نمایش می‌گذارد که دیگر هوشمند نیستند.

در مجموعه‌ ارتباط انتقال معنی به شکلی ایستا صورت می‌گیرد. در اینجا پایانِ امر پردازش؛ پایان کارکرد دستگاه؛ پایان طبیعت است.»

نمایشگاه «اختلال، اعوجاج، ارتباط»   جمعه ۲۹ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ افتتاح و تا ۱۷ مردادماه در گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ دایر است. علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۱  از این نمایشگاه بازدید کنند. گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.

روزمرگی‌های معاصر در یک نمایشگاه

نمایشگاه عکس و چیدمان روزمرگی‌های معاصر، فصل اول: «کجواج‌ها» از روز جمعه ۲۹ تیرماه در گالری سایه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هنرمندان منتخب برای شرکت در هر یک از فصل‌های این پروژه، بدون وابستگی به هر یک از سبک‌ها یا شیوه‌های تولید اثر هنری، با رویکردی فرا رشته‌ای سعی در نمایش مفهوم روزمرگی در شکل معاصر آن دارند. «کجواج‌ها» به عنوان فصل اول این پروژه گرچه پر از ناهنجاری‌های گیج کننده است، اما میانجی میان ادراکات دیداری ما و رخدادهای پیرامون در دنیای معاصر قلمداد می‌شود.

علی میراسماعیلی ـ نمایشگاه‌گردان ـ و الهه زکوی، معصومه شصتی، ماه نو شیرزاد، بنفشه عرشی، هاجر کربلائی هنرمندان «کجواج‌ها» هستند.

علی میر اسماعیلی در توضیح این فصل از نمایشگاه می‌گوید: «پروژه‌ی کجواج‌ها در بستر یک شک عمیق تاریخی شکل گرفت، تشکیک در انگاره‌ای از عکس که ردی از واقعیت به دست داده و رکنی بنیادین در کارکردهای زیباشناسانه‌ی آن دارد، انکار رابطه‌ی میان آن چه می‌بینیم و آن چه میدانیم، است. آثار این پروژه، گرچه پر از ناهنجاری‌های گیج کننده هستند اما بهترین میانجی میان ادراکات دیداری ما و خاطره‌ی آن‌ها قلمداد می‌شوند، صخره‌هایی از یقین، معلق در اقیانوس شک...»

نمایشگاه «کجواج‌ها» روز جمعه ۲۹ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ افتتاح و تا ۳ مرداد ماه در گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم پلاک ۲۱ دایر است. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به آن مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس بهرام باجلان در گالری فرشته

نمایشگاه انفرادی عکس با موضوع طبیعت و با آثاری از بهرام باجلان در گالری فرشته برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، آیین افتتاحیه نمایشگاه انفرادی عکس بهرام باجلان، عصر آدینه 29 تیرماه ساعت 16 در گالری این مجموعه فرهنگی - هنری برگزار می‌شود.

درباره این نمایشگاه و به قلم حجت امانی آمده است: طبیعت به مفهوم (لنداسکیپ) همواره موضوع مورد توجه بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ هنر بوده است. در مشرق زمین تنوع اقلیمی و نگاه‌های فرازمینی در ایجاد نگرش‌های گوناگون به مسئله طبیعت و بازیابی آن در صورت‌های خیالی درونی نقش مهمی به‌عنوان بستر و خاستگاه انسان داشته، که رد پای این نوع نگرش در هنرشان مشهود است. امروزه تغییر در طبیعت، ذهن هنرمندان را به انگاره‌های ذهنی طبیعت خیالین و یا گذر از آن، بیشتر سوق می‌دهد که برداشت‌های متنوعی از آن حاصل آمده است.

تجربه‌های زیست، از دیگر مولفه‌هایی است که در ایجاد نگرش و برداشت‌های شخصی از طبیعت نقش اساسی دارد. همزیستی و بازگشت به طبیعت سرزمین مادری در یادداشت‌های تصویری بهرام باجلان هنرمندی با پیشینه موسیقایی در این مجموعه قابل مشاهده است. علاوه بر آن، نورهای لطیف و تند صبحگاه و عصرگاهی او را وسوسه می‌کند تا با دریچه دوربین به جستجوی طبیعت بپردازد. این مجموعه از عکس‌های او که سرشار از رنگ دسترنج و برکت زمین است حاصل نگاه تغزلی‌اش به طبیعت زادگاهش است.

گفتنی است این نمایشگاه تا دوازدهم مردادماه در گالری شهرکتاب فرشته و به نشانی خیابان دکتر شریعتی، پایین‌تر از پل صدر پلاک ۱۶۷۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

نمایشگاه جشنواره عکس «احیا» در موزه هنر ملل سعدآباد
نمایشگاه نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران «احیا» که در پیش از این در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران برگزار ‎شده است، به مدت دو هفته در موزه هنر ملل سعدآباد برگزار می‎شود.

علاقه‎مندان برای تهیه کتاب جشنواره می‎توانند به محل برپایی نمایشگاه یا دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند.
این جشنواره به همت صندوق احیا و بهره‎برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به منظور توجه بیشتر به ابنیه تاریخی کشور و عمومیت بخشیدن به فرهنگ احیا بناهای تاریخی برگزار می‎شود.

بازدید: از ۲۴ تیرماه به مدت دو هفته، از ساعت ۱۰ تا ۱۶
موزه هنر ملل: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری – ۹ – ۲۲۷۵۲۰۳۱

 

نمایشگاه گروهی عکس«مراکز خرید»

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «مراکز خرید» از روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.

 نمایشگاه گروهی عکس «مراکز خرید» تصاویری از فضاهای داخلی 8 مرکز خرید بزرگ شهر تهران است. این مراکز عبارتند از : ارگ تجریش، تندیس تجریش، تیراژه سبلان، تیراژه اشرفی اصفهانی، چهارسو، کوروش، صبا گمرک، سون سنتر هفت حوض.

این نمایشگاه حاصل تلاش 5 عکاس جوان به نام‌های روح الله ابراهیمی، مژده افروشـه، عـطا رشیدیانی، مهدیه دقیقی و میلاد موسوی است.
قرار است با تصاویر این نمایشگاه آرشیو تصویری ماندگاری از تهران معاصر و سبک زندگی جدید مردم و اشتیاق‌شان به مصرف و مصرف‌گرایی ثبت و در آرشیو موزه به یادگار نگه‌داری شود. به این ترتیب هم می‌توان بر روی تصویر و وضع موجود مطالعه کرد و هم در سال‌های آینده با بازگشت و دیدن این تصاویر فرصتی برای مطالعه و بازاندیشی در وضعیت‌مان فراهم شود.
علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳  و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com   مراجعه کنند.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۲۸