انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

روایت مهدی شادی‌زاده از نمایشگاه "مینی‌مال در برف" در گالری فردا

مهدی شادی‌زاده معتقد است، عکاسی ایران به عباس کیارستمی مدیون است.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس مهدی شادی‌زاده با عنوان "مینی‌مال در برف" در گالری فردا برپاست. این هنرمند در همین‌باره به ایران آرت گفت: در عکاسی همیشه به دنبال فرم‌های مینیمال بودم. زمستان تنها فصل سال است که می‌توان به راحتی این فرم‌ها را در آن یافت. زیرا تقابل سفید و سیاه در آن واضح، خطوط مجزا و عناصر بر یک زمینه ساده استوار شده‌اند.

وی افزود: زمستان سال‌هاست برایم در جست‌وجوی مینیمالیسم می‌گذرد. این نمایشگاه حاصل عکس‌هایی است که در زمستان در سال‌های گذشته گرفتم. البته تعداد عکس‌ها بسیار زیاد است اما تنها ۲۴ فریم از آنها را برای نمایش در گالری فردا انتخاب کردم.

این هنرمند گفت: عکاسی برایم یک کانسپت است که بتوانم فرم‌ها و ترکیب‌های مورد نظرم را در آن پیدا کنم. مثلا ممکن است برخی آثار این نمایشگاه امپرسیون باشد. در این زمینه سوژه‌های دیگری هم دارم. مثلا نمایشگاه کلاغ‌ها و برکه را در سال آینده در گالری سایه و گلستان برگزار خواهم کرد. برکه‌ها مجموعه عکسی است که تحت تاثیر برکه‌های کلود مونه خلق کرده‌ام. سال‌ها برکه‌های مختلف را دیدم و همیشه برایم به عنوان یک کانسپت نقاشی جالب بوده‌اند.

شادی‌زاده گفت: به نقاشی علاقه زیادی دارم ولی گمان می‌کنم این روزها عکاسی به خاطر امکاناتی که به هنرمند می‌دهد از نقاشی جلوتر است. شما با استفاده از این ابزار هنری می‌توانید ترکیب‌بندی‌ها و رنگ‌های مختلف و فرم‌های متنوعی بیافرینید. کنار هم چیدن عناصر طبیعت به نوعی شبیه نقاشی است.

او در توضیح سخنش گفت: برف برای من همیشه یک بوم سفید نقاشی بوده است که روی آن به دنبال فرم‌های مورد نظرم گشتم. نقاشی از قبل آن بوم سفید را دارد و نقاش در خلوت و دنیای شخصی خودش روی آن خلق می‌کند ولی برف یک بوم طبیعی است که عناصر مختلف روی آن قرار می‌گیرند. شاید به همین دلیل است که بعضی وقت‌ها مخاطب‌ها اصلا متوجه نمی‌شوند که زمینه یک عکس برف است و نه بوم نقاشی.

 

مهدی شادی‌زاده درباره حضور برف در نقاشی همچنین گفت: پیتر بروگر اولین کسی بود که این عنصر سفید و ساده را وارد نقاشی کرد و توانست با آن آثار زیبایی خلق کند. همین‌طور عباس کیارستمی کسی بود که برف را وارد عکاسی ما کرد و از این نظر عکاسی ما کاملا مدیون اوست. شاید قبلا کسانی از برف عکاسی کرده بودند ولی من همه نمایشگاه‌های کیارستمی را دیدم و با اطمینان می‌گویم این نوع خاص از عکاسی مدیون نگاه ویژه عباس کیارستمی است.

وی همچنین توضیح داد: انکار نمی‌کنم که از کیارستمی الهام گرفتم و تحت تاثیر عکس‌های او از برف بودم. آن نگاه مینیمال که در عکاسی مدنظرم است در این دسته از عکس‌های او کاملا مشهود است. کیارستمی بروگر عکاسی ایران است. عکس‌های این هنرمند، درواقع شروع یکی از جریان‌های بزرگ عکاسی کشور ایران است.

این هنرمند گفت: به خاطر عکاسی زیاد سفر می‌روم اما در عین حال کاملا هدفمند سفر می‌کنم. مثلا می‌دانم در چه فصلی و در کجا می‌توان بافت خاصی پیدا کرد. برخی از عکس‌هایی که مثلا از ریشه‌های درختان گرفتم در حاشیه اتوبان‌های تهران است.

نمایشگاه عکس "مینی‌مال‌ در برف" مهدی شادی‌زاده تا  ۱۸ تیرماه در گالری فردا واقع در خیابان کریم‌خان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی۶، پلاک ۲ واحد ۲ برپا است.

 

هنرآنلاین 

واژه‌های کلیدی:  مهدی شادی زاده, برف, کیارستمی
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۱۹