انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

علیرضا محمدشاه: هدف جشنواره هنر ایران نمایش آثار در خارج از فضای زیست هنرمند است

جشنواره هنر ایران با حضور 30 هنرمند در تهران و پاریس برگزار شد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: چندی پیش جشنواره هنر ایران در دو رشته نقاشی و عکاسی برگزار شد و میلاد کارآموز به عنوان نفر اول بخش عکاسی و بهار مجد به عنوان نفر اول بخش نقاشی معرفی شدند. گالری علیها ۱۵ تا ۲۱ دی‌ماه در بخش نقاشی و ۲۲ تا ۲۸ دی‌ماه در بخش عکاسی میزبان آثار هنرمندان بود و پس از آن نمایشگاه پاریس از ۳۰ بهمن تا ۱۳ اسفندماه برگزار شد.

علیرضا محمدشاه دبیر جشنواره هنر ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری این رویداد گفت: بیش از ده سال پیش رویدادهایی را با عنوان آرت اکسپو برگزار کردیم که آثار هنرمندان را پس از داوری، در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشتیم. اما به دلیل شرایط موجود، چند سال این کار توقف داشت و دو سال پیش تصمیم گرفتیم بار دیگر چنین رویدادی را برگزار کنیم.

محمدشاه افزود: این بار نام "جشنواره هنر ایران" برای این رویداد انتخاب شد و هدف آن نمایش آثار در خارج از آن فضایی است که هنرمند زیست می‌کند. سال گذشته نخستین دوره آن در زمینه نقاشی و عکاسی برگزار شد. امسال هم آثار پس از قرار گرفتن روی سایت، در دو بخش مردمی و کارشناسی داوری شدند. آرای مردمی به انتخاب 5 هنرمند در هر رشته مشخص شد و هیئت داوران نیز 10 هنرمند را در هر رشته انتخاب کردند تا در نهایت 30 هنرمند به این نمایشگاه راه پیدا کنند.

دبیر جشنواره هنر ایران افزود: شرکت در این رویداد هیچ محدودیت موضوع و سن ندارد، اما چون تبلیغات ما بیشتر در فضای مجازی و دانشگاهی صورت گرفت، بیشتر شرکت‌کنندگان جشنواره زیر 30 سال بودند. از میان 477 شرکت‌کننده در نهایت 30 نفر انتخاب شدند و آثار ابتدا در گالری علیها به نمایش درآمد و پس از آن به پاریس ارسال شدند تا در خانه فرهنگ ایران در فرانسه به نمایش درآیند.

او درباره اعضای هیئت داوران این رویداد گفت: معمولا اساتید هنر از فضای آکادمیک، داوری این رویدادها را انجام می‌دهند ولی ما برای انتخاب آثار به این فکر کردیم که گالری‌دارها چه نوع آثاری را به عنوان اثر معاصر روی دیوار گالری خود نمایش می‌دهند. بنابراین هیئت داوران را از میان گالری‌داران تهران انتخاب کردیم چون این افراد در طول سال با هنرمندان در ارتباط هستند و آثار زیادی را بررسی می‌کنند.

محمدشاه افزود: امسال گالری‌های سیحون، 26، علیها، هپتا و ایده پارسی داوری آثار دریافتی را برعهده داشتند و هر کدام به صورت جداگانه آثار را بررسی کردند. قصد ما این است که هر سال این ترکیب داوران را تغییر دهیم تا نظرات و سلایق متفاوتی را شاهد باشیم و پس از چند سال بتوانیم به یک ترکیب ثابت برسیم.

او درباره نحوه برگزاری نمایشگاه در فرانسه گفت: روابط ما از طریق سفارت ایران در فرانسه شکل گرفت و استقبال خوبی از نمایشگاه شد. اغلب بازدیدکنندگان ما کسانی هستند که با مجموعه خانه فرهنگ ایران آشنایی دارند و می‌دانند که در طول سال برنامه‌های گوناگون فرهنگی آنجا وجود دارد. سال گذشته که نخستین دوره این رویداد بود حمایت و تبلیغات سفارت ایران به گونه‌ای بود که باعث استقبال تعجب برانگیز مخاطبان فرانسوی شد. در مجموع جریانی شکل گرفته است که هنرمندان ایرانی به خوبی شناخته شوند و امیدورام شرایطی فراهم شود که بتوانیم این رویداد را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. اگر شرایط مناسب باشد می‌توانیم تعداد بیشتری هنرمند در چندین رشته دیگر را هم به جشنواره اضافه کنیم. برگزاری این رویداد در فرانسه با کمک دیگر دوستان امکان‌پذیر شد و اگر کسانی در سایر کشورها بتوانند چنین موقعیتی را فراهم کنند، می‌توانیم در معرفی و رونق هنر ایران کوشا باشیم.

هنرآنلاین
واژه‌های کلیدی:  تهران, پاریس؛ میلاد کارآموز؛ علیرضا محمدشاه
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱