انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه۹۶/۱۱/۲۷)‌

نمایشگاه گروهی «منظر» در گالری آرته

نمایشگاه گروهی عکس «منظر» روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در گالری آرته گشایش خواهد یافت.

  در این نمایشگاه آثار آرزو عمیدی، فرزانه قدیانلو، سینا ممتحنی، سروش کیایی و سعید رضوانیان در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

  در توضیح این نمایشگاه آمده:

 «آنچه بر آن نظر بیفتد و به چشم دیده شود…
  منظر در یک معنا محیط پیرامون است و بر فضای قابل مشاهده و رویت پذیر اطلاق می‌شود اما در معنای دیگر دلالت بر ذهنیتی دارد که در انسان به‌واسطه مواجهه با این فضای کالبدی، نقش می‌بندد. آیا می‌توان منظر را ترکیب این دو، یعنی پدیده‌ای مرکب از ذهنیت و عینیت تعریف کرد؟»

افتتاحیه جمعه ۲۷ بهمن ساعت ۱۶ الی ۲۰ (نمایشگاه تا یکشنبه ۶ اسفند ادامه دارد.)
ساعت بازدید ۱۶ الی ۲۰ (گالری شنبه‌ها تعطیل است.)
آدرس: تهران، شیراز جنوبی، پایین‌تر از پل همت، بلوار علی‌خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، پلاک ۳ - شماره تماس: ۸۸۰۳۱۶۵۲

افتتاح نمایشگاه «رویای واقعی» در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه گروهی عکس «رویای واقعی» جمعه در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران گشوده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، نمایشگاه گروهی عکس «رویای واقعی» جمعه ۲۷ بهمن‌ ماه ساعت ۱۷ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود.

در نمایشگاه «رویای واقعی» طی یک پروژه، دانشجویان رشته عکاسی رویایی را که از کودکی در ذهن داشتند در قالب یک فریم عکس به تصویر کشیده‌اند.

در این نمایشگاه که به همت سیدعلی سجادی مدرس عکاسی برگزار می‌شود، تعداد ۳۰ اثر از  ۲۵ دانشجو در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

علاقمه ندان می‌توانند برای بازدید از آثار این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ به گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

گشایش نمایشگاه فرو سرخ

 نمایشگاه عکس‌های فرو سرخ  حسین بهرامی روز  جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در پلاتفرم ۳ به نمایش در خواهد آمد.

حسین بهرامی، متولد شهریور ۱۳۴۵، همدان،  فارغ‌التحصیل  عکاسی از دانشگاه هنر تهران است و در این نمایشگاه  ۱۶ قطعه عکس ۲۸ در ۴۰  و یک قطعه عکس ۱۰۰ در  ۷۰ را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.


گشایش نمایشگاه: جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید تا ۱۰ اسفند، ساعت ۱۳ تا ۲۰ به استثنای روز شنبه
آدرس: خیابان اندرزگو، عبداللهی جنوبی، شماره ۱۲، پلاتفرم ۳

 

نمایشِ عکس‌های نیکی کریمی

نمایشگاه انفرادی عکس‌های نیکی کریمی (کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده‌ سینمای ایران) روز جمعه (٢٧ بهمن ماه) در گالری اعتماد و باغ نگارستان تهران افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، نیکی کریمی که درکنار مشغله‌های سینمایی خود، سال‌هاست که به فعالیت‌های ترجمه و عکاسی می‌پردازد، این روزها مشغول برگزاری نمایشگاهش از عکس‌هایی است که دغدغه‌های ذهنی او در سال‌های اخیر را دربرمی‌گیرد.

عکاسی مجموعه «گل مردگی» در سال ٩٤ شروع شده و طبق گفته او برایش فراز و نشیب بسیاری داشته تا به تصویر نهایی برسد: ‌‎این اولین بار بود که از طبیعت و خیابان و دوربین روی دست به استودیو می‌رفتم و صحنه‌ها را می‌چیدم. احساس یک فیلمساز/نقاش را داشتم که باید قابی ابدی از تصویرش می‌ساخت. مردن و به استعاره از آن، پژمردن جهانم را به هم زده بود چرا که مرشد همیشگی‌ام  را از دست داده بودم و درگیر ذهنی به تصویر کشیدن این فقدان بودم. همزمان اخبار نابسامانی‌های خاورمیانه من را بیشتر به مفهوم نیستی و فقدان درگیر می‌کرد. احساس تک افتادگی و تنهایی در جهانی بی‌نور و بی‌امنیت. همه این‌ها من را رساند به "گلمردگی“.

این سومین نمایشگاه عکس این هنرمند است. نیکی کریمى که پیش از این دو نمایشگاه عکس از عکس‌های خود، یکی در گالری گلستان در ایران و دیگرى در گالری کورت یارد امارات به نمایش گذاشته تا امروز سبک‌های مختلف عکاسی را تجربه کرده اما عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.

‌‎اولین نمایشگاه عکس‌های نیکی کریمی، با عنوان "افق‌ها" در  سال ٨٨ در گالری گلستان برگزار شد که مجموعه‌ی عکس‌ها از سفری بوده که از کاشان و اصفهان شروع شد و تا لرستان و بعد هم از آن به طرف بندر انزلی و رشت تا لاهیجان و ماسوله ادامه داشت. طبیعت‌هایی بدون انسان، افق‌های گسترده و تپه ماهورهای چشم‌نواز همان مجموعه بود که در سال 1389 در در گالری کورت یارد امارات نیز به نمایش گذاشته شد.

‌‎نمایشگاه "گل مردگی" از روز جمعه ٢٧ بهمن در گالری اعتماد واقع در میدان بهارستان خیابان دانشسرا، باغ نگارستان تا ١٥ اسفند ماه از ساعت ١١ تا ٢٠ برای بازدید عموم دایر خواهد بود. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

شاعرانه های شهری نمایشگاه عکس اله یار نجفی

شاعرانه های شهری 
اله یار نجفی
افتتاحیه در گالری آران 27 بهمن 1396
ادامه نمایشگاه تا 11 اسفندماه 1396

اله یار نجفی شاعر شهرهاست. او ترجمانی جدید از مجموعه هایی از کلمات را پیشنهاد می دهد: نام اماکن، نشانه های دیجیتالی و تبلیغاتی؛ تا به یادمان آورد که شهرها مجموعه ای از نام ها و کلمات هستند. انرژی و سرعت شهرهایی که در آنها زندگی کرده بطور واضح تاثیرگذار بوده اند. این شاعر در خیابانهای شهر قدم میزند و به مدد تجربه زیسته اش معمولی ترین زوایای زندگی روزمره را در قالبی نو بازگو و برجسته می کند. او کلمات پراکنده شده در شهر را جمع می کند تا با بیانی شمرده و متمرکز هویت خود را به تصویر کشد و زیست خود در میان اجرها و سازه های شهری را توجیه کند. هیجان و سرخوردگی های زندگی روزمره شهری لحظاتی گذرا هستند و اگر شاعران شهرها که این دقایق را ضبط و بازگو می کنند و میخوانند و خاطره می سازند، نباشند شاید ما کمتر توضیح و توجیحی برای زیستن خود در این میانه بیابیم. در دنیای مدرن امروزی مان که در آن وسعت استفاده از وسایل ارتباطی الکترونیکی و شبکه های مجازی   گسترده است، به لطف این شاعران و نویسندگان شهری که گذرگاه ها و عرصه های جدید شهری را کاوش و سیاحت می کنند، شهروندان امکان برقراری ارتباط مجدد با فضای واقعی پیرامون خود را پیدا می کنند. 
انرژی این "شهرگرد" عناصر مکانیکی و طبیعی را با هم تلفیق می کند. دامگاهی که در آن فرم های گیاهی و صنعتی در کنار هم قرار می گیرند؛ لایه های بسیاری که برش و نموداری از زندگی شهری هستند.با هر لایه رنگ روی ورق های پلاستیکی چاپ شده لنتی کولار،  هنرمند مجموعه ی از پنجره ها و دریچه ها را باز می کند، پنجر ه هایی که هریک به تنهایی بخشی از قصه را روایت می کنند و در کنار هم به حافظه جمعی مان اضافه می شوند. 
در کولاژ عکس های هنرمند، موجودات پیوندی ( هیبریدی) آزاد هستند که در آسمانها حرکت کنند، فارغ از قید و بند آجر و سیمان؛ پرواز خیال انگیزی که جذاب و غریب است. 
 در ویدئو "شطحیات"، به معنای سخنوری در زمان وجد صوفیان، شعر عاشقانه ی شکل می گیرد، شاید خطاب به دختری و یا خود شهر، انتخابی که به مخاطب واگذار میشود. در این اثر نیز هنرمند مجموعه ی از کلمات را انتخاب می کند و با در کنار هم گذاشتن و خواندن این کلمات با ریتمی مشخص و پرمعنی، شعری نظم دار و زیبا و سوال برانگیز را می سازد. این رویه در مکعب های روبیک او نیز تکرار میشود،- در شباهتی غریب و  نزدیک با بلوک های ساختمانی شهری- باز هم ذهن بازیگوش هنرمند مجموعه ی از کلمات و مفاهیم را در ترکیب های متعدد پیشنهاد می دهد. 
هم در معنا و هم در پردازش ذهن خلاق و عمق بینش هنرمند مشهود است. او درگیر شهر است و دغدغه تاثیر مخرب ولع انسانی و شهرنشینی بر طبیعت را به تصویر می کشد. در دنیای مطلوب او شهروندان یک شهر در یک قصه زندگی می کنند، در شهرهایی که ایده ال نیستند ولی واقعی هستند. شهرها به مثابه قلمرو ایده ها و بسترهایی که که زشت و زیبا در کنار هم قرار می گیرند و کثرت و  چندگانگی و افسون و وقار زندگی را در آغوش می گیرند. 

 

کرمانشاه ادامه دارد...

«کرمانشاه ادامه دارد» مجموعه عکس‌هایی است حاصل کار دو عکاس که از زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون جهت ارائه خدمات حمایتی به کودکان در مناطق زلزله زده حضور داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، امید دیلمی و سعید مهبدی عکاسان انجمن حمایت از حقوق کودکان هستند که از زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون جهت ارائه خدمات حمایتی به کودکان در مناطق زلزله زده حضور داشته‌اند؛ آن‌ها در این زمینه نمایشگاه عکسی را با نام «کرمانشاه ادامه دارد» برگزار کرده‌اند.

این عکس‌ها حاصل تجربه همراهی با افرادی است که پس از زلزله برای ادامه زندگی با بحران مواجه شده‌اند و انجمن حمایت از حقوق کودکان کوشیده است تا روح زندگی را در آنان زنده نگه دارد.

از جمله اقدامات صورت‌گرفته توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان در این راستا می‌توان به راه‌اندازی مهدکودک سیار در مناطق زلزله‌زده جهت ارائه خدمات آموزشی و حمایتی به کودکان، برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی دو کتابخانه در مناطق زلزله‌زده و تجهیز آنها، آموزش نحوه مراقبت از کودکان در مواقع بحران به خانواده‌ها و بسیاری از خدمات دیگر اشاره کرد.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۳۰ بهمن در فرهنگسرای ارسباران برپا خواهد بود. هدف از برگزاری این نمایشگاه آگاهی‌رسانی و یادآوری ادامه راه همراهی با مردم آسیب‌دیده استان کرمانشاه است و تمامی عواید حاصل از فروش این عکس‌ها صرف پروژه‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان در کرمانشاه خواهد شد.

 

برگزیدگان چهارمین جشنواره عکس نورنگار معرفی شدند

سه شنبه طی مراسمی در باغ موزه قصر برگزیدگان چهارمین جشنواره عکس نورنگار معرفی و نمایشگاه آثار برگزیده افتتاح شد.

به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار برتر چهارمین جشنواره عکاسی نورنگار و اهدای جوایز برگزیدگان سه شنبه 24 بهمن ماه با حضور محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار، محسن افشانی دبیر جشنواره، الهام پاوه‌نژاد بازیگر و چهره‌هایی چون علیرضا کریمی صارمی، کاوه فرزانه، محمود عبدالحسینی، داریوش محمدخانی و برگزیدگان در باغ موزه قصر برگزار شد.

در پایان این مراسم مهران چراغچی بازار، سامان باقری، سیدروح الله هاشمی، امیرحسین کمالی، مرتضی رفیع خواه و افشین میرزایی به عنوان برندگان جشنواره در دو بخش "ایران من" و "بناهای باستانی و تاریخی ایران" معرفی و جایزه جشنواره، به همراه تندیس و دیپلم افتخار به آن‌ها اهدا شد.

جاسم غضبان‌‎پور:عکس‌هایی که تاکنون از جنگ ندیده‌اید

هنرمند عکاسی که عکس های نمایشگاه «آتش سرد» را جمع آوری کرده درباره فضای آثار و اینکه بسیاری از آنها تاکنون به نمایش درنیامده اند، توضیح داد.
جاسم غضبان پور هنرمند عکاس درباره نمایشگاه «آتش سرد» که نگاهی به عکاسی در جنگ ایران و عراق دارد به خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه متشکل از ۱۰۰ فریم عکس از ۹ عکاس شامل مهرزاد ارشدی، شهید سعید جان بزرگی، محمدحسین حیدری، جهانگیر رزمی، جاسم غضبان پور، علی فریدونی، بهرام محمدی فرد، ساسان مویدی و عربعلی هاشمی است که با موضوع جنگ عراق علیه ایران است که تعدادی از آنها کمتر و تعدادی نیز اصلاً دیده نشده اند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۷ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به گالری «سلام» واقع در ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)، مجتمع سام سنتر، طبقه منفی یک مراجعه کنند.

 برپایی نمایشگاه گروهی عکس « روایت اول، حیرانی » در رشت

اولین نمایشگاه عکس گروه «زی» با عنوان «روایت اول، حیرانی» از ۲۶ بهمن ۹۶ در نگارخانه الهی رشت گشایش می یابد.
«زی» پاییز ۹۶ با همراهی ۹ عکاس جوان گیلانی به سرپرستی محمدعلی برنو، عکاس برجسته کشور شکل گرفت تا جهان و تجربه زیستن در آن را از دریچه نگاه خود ثبت کنند.
نمایشگاه « روایت اول، حیرانی » شامل ۲۸ عکس به صورت رنگی و سیاه و سفید از ۹ عکاس گیلانی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت . حیرانی، ترسیم بخش کوچکی از دنیاییست که عکاسان “زی” سعی در ترسیم آن دارند.
در قسمتی از قاب نخست نمایشگاه آمده است:
چشمها واسطه دیدار ماست، با آنچه در بر ما رخ نمود و هوش برد و نیوش آورد. ما تنها براى لحظه اى چشم بستیم و دست گشودیم، تا در ثبت بزنگاه این ملاقات، قابى، یادى، خاطره اى و شاید رخوت جنونى بماند و معاشقه نور و سایه ها،
شور و شوق بیافریند.
و این شد روایت ما از حیرانى این حیرانى؛
جمله حیرانیم و سرگردان عشق.
در « روایت اول، حیرانی » عکس‌هایی از:
محمدعلی برنو، اشکان شعبانی، مائده سیدی، پویا بازارگرد، مهدیه عطایی، سارا قنبرنیا، مانی پوراحمد، آدینه صالح نژاد و مهرداد احمدی به نمایش گذاشته خواهد شد.
نمایشگاه مذکور از ۲۶ الی ۲ اسفند ۹۶ هر روزه عصرها ۱۶ الی ۲۰ در نگارخانه الهی رشت پذیرای علاقمندان به هنر عکاسی خواهد بود.
گفتنی است آئین گشایش این نمایشگاه ساعت ۱۶ عصر پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه و آئین اختتامیه نیز ۲ اسفند ماه برگزار خواهد شد.
نگارخانه الهی رشت در استان گیلان ، شهر رشت ، خیابان تختی، کوچه قربانی، بن بست شادمان واقع شده است.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۱/۲۶