انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

این نمایشگاه زخم می‌زند/ خوانشی متفاوت از همنشینی تئاتر و عکس

نمایشگاه «سونات زخم» با نگاهی به تلفیق هنر عکاسی و نمایش و بیان جلوه هایی فرامتنی از این تلفیق، این روزها در خانه هنرمندان ایران برپاست.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «سونات زخم» شامل ۱۲ عکس تئاتر از آثار کیارش مسیبی با انتخاب رامین سعیدیان این روزها در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست. این عکس ها هر کدام با متنی از رولان بارت نشانه شناس و منتقد ادبی فرانسوی کنار هم نشسته اند و در توضیح این آثار نشانی از نام نمایش نیست.

کیارش مسیبی درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: این آثار از میان عکس هایی که از تئاترهای مختلف بین سال های ۹۲ تا ۹۶ گرفتم، توسط رامین سعیدیان انتخاب شده و سپس متن‌هایی از نوشته های رولان بارت توسط وی برای توضیح عکس ها انتخاب شده تا مخاطب با خواندن این متن و دیدن عکس ها به برداشتی جدید از اثر برسد.

وی با اشاره به اینکه اسم نمایش ها درج نشده است، بیان کرد:‌ دوست نداشتم برچسب کارگردان یا نام بازیگر همراه با عکس ها باشد به همین دلیل نام نمایش را از توضیحات برداشتم.

این عکاس در توضیح بیشتر نمایشگاه و نام آن بیان کرد: وقتی دو نفر دو ساز را کنار هم می نوازند یک سونات شکل می گیرد که در این نمایشگاه ما از این مفهوم در راستای همنشینی عکس و تئاتر استفاده کردیم. کلمه زخم نیز برداشتی است از کتاب «اتاق روشن» نوشته رولان بارت که می گوید وقتی از اثری هنری عکس گرفته می شود، زخمی به جا می گذارد؛ در واقع با عکاسی از تئاتر گویی زخمی به آن وارد شده باشد.

رامین سعیدیان در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: در نظر رولان بارت نشانه شناس و منتقد ادبی فرانسوی، عکس را باید به مثابه یک زخم کاوش کرد. این زخم، این فرورفتگی، این علامتی که توسط ابزاری تیز و برنده پدید آمده، پنکتوم نام دارد. به معنی نیش، خال، بریدگی و سوراخ کوچک. آن عنصر درون عکس از صحنه بیرون می آید و همچون تیری پرتاب می شود، در مخاطب فرو می رود و زخمی اش می کند. بارت عکس هایی را که دوست دارد در کل سبک سونات کلاسیک می داند. سونات قطعه ای موسیقی است که برای دو ساز تصنیف می شود و یکی از این سازها عمدتا پیانو است. این مجموعه خوانشی متفاوت از عکاسی تئاتر با استفاده از رویکرد رولان بارت است تا از عکس، این همواره نادیدنی، این فرصت، این مواجهه و این امر واقعی در نمود دایمی و پایدارش یک لذت بسازد.

کیارش مسیبی متولد ۱۳۶۹ عضو انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان خانه تئاتر است. در اردیبهشت ۱۳۹۶ تندیس بهترین عکس بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را دریافت کرد. در سال ۱۳۹۴ مقام دوم سی و چهارمین جشنواره بین المللی عکس تاتر فجر را کسب کرد. در مرداد ۱۳۹۴ کاندید دریافت جایزه از انجمن منتقدان و نویسندگان تاتر در بخش عکس بود. شرکت در بیش از بیست نمایشگاه گروهی و تجربه عکاسی برای مطبوعات راه را برای اولین نمایشگاه انفرادی او هموار کرده است.

خبرگزاری مهر
واژه‌های کلیدی:  سونات زخم , کیارش مسیبی, رامین سعیدیان
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۷/۱۸