انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

ناگفته‌های سیف‌الله صمدیان از یک "ساماندهی"

سیف‌الله صمدیان می‌گوید با این انگیزه جلو آمده و ریاست هیات‌مدیره انجمن عکاسان را برعهده گرفته است که چراغ «موزه عکس ایران» روشن شود.

به گزارش ایسنا، عکس‌ها اسناد ارزشمندی‌اند که می‌توان به هرکدام  لقب شهرزاد قصه‌گوی تاریخ را داد؛ به ویژه اگر زمان ثبت‌شان به دورانی برگردد که اکثر مردم بر خلاف امروز از دوربین و تجهیزات ثبت لحظات به دور بودند.

آن‌ها یکی از مهم‌ترین بخش های «فرهنگ تصویری» ما هستند که نگهداری و نمایششان باید در اولویت اقدامات فرهنگی هر کشوری قرار بگیرد.

به نظر می رسد اقداماتی که تا به حال در این زمینه انجام شده «جدی» نبوده و به نتیجه مطلوب نرسیده است، به طوری که آرمان استپانیان یکی از عکاسان و آرشیو داران در این زمینه به ایسنا می‌گوید « موزه عکسخانه شهر که توسط شهرداری تهران برپا شده در حال حاضر بودجه خرید عکس ندارد و مدیریت آن خیلی مناسب این کار نیست».

اما پس از مدت‌ها که درباره ساماندهی عکس‌های تاریخی ایران سخن بسیار گفته شده، نویدهای به گوش می‌رسد و سیف‌الله صمدیان، یکی از عکاسان با سابقه، می‌گوید با این انگیزه ریاست هیات‌مدیره انجمن عکاسان ایران را برعهده گرفته که با کمک هیات مدیره این دوره انجمن و همراهی نهادهای ذیربط، چراغ «موزه عکس ایران » را روشن شود.

صمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ریشه همه پراکندگی‌ها و بی‌سروسامانی‌ها در نگهداری و نمایش عکس‌های تاریخی این است که فرهنگ تصویری از سوی مسئولان فرهنگی جدی گرفته نمی‌شود. یعنی در مقابل فرهنگ تصویری جهان، آنچه در ایران به عنوان فرهنگ تصویری با آن روبه‌رو هستیم چیزی شبیه به "شایعه" است! بودجه‌بندی‌ سالیانه این بخش بسیار حقیر، غیرعادلانه و بسیار شرم‌آورست.

او ادامه داد: اگر درست بگویم بودجه فرهنگی سالیانه کشور نزدیک به شش‌هزار میلیارد تومان است؛ اما چقدر از این بودجه سهم فرهنگ تصویری شامل هنرهای تجسمی و بی‌ینال‌ها است؟

این عکاس تاکید کرد: وقتی فرهنگ تصویری جدی گرفته نمی‌شود، طبیعی است که نگهداری و آگاهی از داشته‌های تصویری هم جدی گرفته نمی‌شود! -

او با اشاره به تصمیم هیات‌مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: ما به عنوان هیأت مدیره علاوه بر خدمات رفاهی که به اعضای این انجمن ارائه می کنیم و برگزاری برنامه‎‌های مهمی همچون ده روز با عکاسان و ... اصلی‌ترین هدف و بیشترین تمرکز این دوره را برروی راه‌اندازی موزه عکس ایران خواهیم داشت.

صمدیان با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی بود که عکاسی از سال‌های اولیه تولد به آنجا وارد شد، ادامه داد: ما گنجینه های متعددی در حوزه عکس داریم بدون اینکه این گنجینه‌ها منظم و در ارتباط تاریخی و هنری با یکدیگر باشند. عکس‌های دوره قاجار، دوران پهلوی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و دوران دیجیتال و... باید منسجم‌ترشده و روی آن‌ها تحقیق و بررسی کارشناسانه انجام شود.

با اینکه حرکت‌های منظم و قابل توجهی در بخش عکاسی انقلاب و جنگ توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انجام شده است ولی هنوز به همراه دیگر بخش‌ها تا انسجام کامل و هم نشینی حرفه‌ای و تاریخی در چهارچوب موزه عکس ایران راه درازی در پیش داریم.

این موزه از واجبات هنر تصویری ایران و مانند دم و بازدم است اگر بتوانیم با ایجاد فضای همکاری و همراهی بین دولت ، شهرداری و سازمان میراث‌فرهنگی هرچند پایه‌های اصلی این موزه راه بیندازیم این دم و بازدم به درستی انجام خواهد شد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: من در جلسه‌ای که با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و انجمن‌های هنری تجسمی برگزار شد، اعلام کردم در این دوره انجمن با این ریاست دوره‌ای هیات‌مدیره را بر عهده گرفتم تا چراغ این موزه را روشن کنیم و فضا را بسازیم. نورانی کردن فضای کلی عکاسی ایران با نسل بعد است. این موزه هم به لحاظ حیات فرهنگی و هم از نظر ارزش اقتصادی گران‌بهاترین آرشیو تصویری کشور خواهد بود.

صمدیان درباره آرشیوهایی مانند آرشیو اصغر بیچاره و فتو تهامی، بیان کرد: سروسامان پیدا نکردن آرشیو عکس‌های اصغر بیچاره یا فتوتهامی به دلیل اینکه جایی وجود ندارد که از آن‌ها نگهداری کند، بی‌صاحب شده‌اند. مگر کسی توانست برای آرشیو اصغر بیچاره کاری کند؟

این عکاس در پاسخ به این پرسش که باید در مقابل برخوردهای شخصی که با این مجموعه‌های باارزش می‌شود، چه کار کرد؟ ادامه داد: باید آئین‌نامه درستی در این زمینه نوشته شود نحوه برخورد حسی، حرفه‌ای، اقتصادی و هنری مشخص می‌شود. ما برای نوشتن این آئین‌نامه و اجرای دقیق آن به صدها نفر متخصص حرفه‌ای احتیاج داریم. این کار به کوتاه شدن دست دلال‌هایی که به نام مجموعه‌دار فعالیت می‌کنند کمک جدی خواهد کرد.

او ادامه داد: این دلال‌ها این عکس‌ها را به جاهای مختلف از جمله موزه‌های خارج از کشور می‌فروشند و متاسفانه چون مجموعه‌ها ده‌ها دست می‌چرخد، اطلاعات مربوط به عکس‌ها هم دچار تغییرات آگاهانه و ناآگاهانه می‌شود.

این عکاس درباره اینکه چگونه می‌توان افرادی را که مجموعه‌های عکس را به عنوان ارث در اختیار دارند، راضی کرد این آثار را در اختیار جایی مانند موزه عکس قرار بدهند؟ گفت: باید اطمینان آنها را از جهات مختلف جلب کرد. جهان امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم حتی در عرصه فرهنگ نیز بر پایه اقتصاد پیش می‌رود، بنابراین  باید خیلی روشن و شفاف از نظراقتصادی و رعایت کامل کپی رایت با مجموعه دارهای خصوصی برخورد کرد.

او تاکید کرد: بعضی جاها باید همت شخصی وجود داشته باشد، نمی‌شود آرشیو ملت را به زور جمع‌ کرد. بلکه این کار باید با حفظ حقوق مادی و معنوی افراد انجام شود تا احساس امنیت بیشتری کنند. از این دست آرشیوها ده‌ها مدل داریم؛ باید یک جا مسوول مستفیم این ارتباطات باشد که فکر می‌کنم در ایران هیچ مرجعی را تخصصیتر و قانونی‌تر از انجمن عکاسان ایران سراغ ندارم که طبیعتا برنامه‌ریزی و اجرای نهایی پروژه با تشکیل شورای نهایی موزه عکس ایران همراه خواهد بود.

صمدیان اضافه کرد:من با دلی روشن، پیش بینی می‌کنم که گنجینه تصویری موزه عکس ایران به یکی از گران‌قیمت‌ترین و هنری‌ترین مجموعه‌های تصویری ایران و حتی جهان تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا
واژه‌های کلیدی:  سیف الله صمدیان, انجمن, موزه , عکس , موزه عکس ایران
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۷/۱۸