انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

دانشجویان را به سوی بیانی عکاسانه پیش می بریم

تهران - ایرنا - هنرمند و استاد دانشگاه گفت: در آموزش عکاسی، دانشجویان را به سوی آگاهی و بیانی عکاسانه پیش می‌بریم تا اندوخته ها، یافته‌های خویش و جهان زیسته را از طریق عکس بیان کنند.
محمد مهدی رحیمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: ساز و کار عکاسی در دنیا نسبت به یک دهه گذشته تغییرات بسیاری کرده و عکاسی، پیوسته به لحاظ بهره گیری از فناوری های نوین و مباحث نظری، پیشرو و در مسیر تحولات و تغییراتی شگرف بوده است .
وی ادامه داد: آنچه در پهنه فناوری عکاسی در جهان رخ می دهد، در جامعه‌ ایران نیز بیش و کم تاثیرات خود را بر جای می‌گذارد و ایرانی ها با دسترسی به فناوری‌ های نوین تولید تصویر در بستر اجتماعی به صورت عام آشنا می‌ شوند و دستاوردهای آن را در فعالیت های فرهنگی نیز به کار می‌ گیرند و در مواجه با مباحث نظری مرتبط با عکاسی نیز در این امر با اندکی وقفه و دشواری مواجه هستیم و فقط در مقالات، نشریات تخصصی، دوره های آموزش آزاد، تحصیلات عالی و تحصیلات تکمیلی در مراکز دانشگاهی آشنا می شویم.
این استاد دانشگاه افزود: در آموزش عکاسی فارغ از آشنایی با مبانی فنی این رشته که به شدت ضروری است، دانشجویان و علاقه مندان به سطوح عمیق‌تر عکاسی باید علاوه بر تسلط بر فناوری با رویکردهای فکری و نظری نیز برای افزایش سطح حساسیت نسبت به جهان پیرامون خود مانند: مسایل و بحران های زیست محیطی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... آشتی و آشنایی برقرار کنند و در بیان دریافت های ذهنی و احساسات خود به زبان تصویر مهارت های لازم را کسب کنند، به بیان ساده تر ما در تلاش هستیم تا با آموزش عکاسی به افزایش بهره وری افراد و ذهن های حساسیت یافته در چهارچوب آگاهی های ضروری یاری رسانیم.
رحیمیان خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است تا دانشجویان را به سوی آگاهی و بیانی عکاسانه پیش ببریم تا 'اندوخته ها'،'یافته‌های خویش' و 'جهان زیسته' را از طریق عکس و عکاسی آگاهانه بیان کنند و به آن بپردازند و این هدفی است که در افق و چشم انداز آموزش عکاسی در 'دانشکده خبر' دانشگاه علمی کاربردی با برنامه ریزی و همکاری استادان خبره‌ این رسانه به دنبال آن هستیم .
هنرمند عکاس افزود: امروزه نخستین گام در سایه‌ تحولات بخش فنی، شامل شکل گیری و پردازش تصاویر دیجیتال است، این فناوری به شدت در حال رشد و توسعه است با توجه به پژوهش های گسترده در مراکز علمی و فنی جهان، چگونگی شکل گیری تصویر و تحول به کارگیری لنز های نوین در دوربین های تلفن های همراه در آینده ای نزدیک ما از به کارگیری دوربین های تک لنزی انعکاسی دیجیتال تا حدود بسیار زیادی بی نیاز خواهند کرد و این فناوری های نوین در شیوه های 'مشاهده' و 'رویکرد عکاسانه' تاثیرات شگرفی خواهند گذاشت.
وی با اشاره به اینکه 'عکس انداختن' و انتشار آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به سرعت در اختیار میلیاردها کاربر قرار گرفته است، گفت: میلیاردها عکس و ویدیوی تولید شده در یک شبانه روز، از جنس همین میلیاردها سطر متن و نوشته، گفت و گو‌، شنیده و دیده شده‌ های روزانه در این شبکه‌ها هستند و در مقایسه با متون ادبی، عکس و سینما، این فواصل قابل بررسی و مشاهده است، نمی دانم این انبوه محتوای 'یکبار مصرف' تولید شده به چه میزان ما را به سمت آگاهی، هنر و ادبیات پیش خواهند برد؟ این پرسشی است که برای ما مطرح است و از این پس عکاسی بسیار بیش از پیش سهل الوصول خواهد شد و تمام امکانات آن در تجارتی جهانی و پر سود در اختیار میلیاردها نفر در جهان و میلیون‌ ها نفر در ایران قرار خواهد گرفت و این هجوم همه جانبه ما را تا چه اندازه به سمت آگاهیِ عمیق و بیان هنری پیش خواهد برد؟ 'روز جهانی عکاسی'، زادروز آگاهی جهانیان از خود و پیرامون خود، از 'راه' و 'طریق' عکاسی است.

واژه‌های کلیدی:  فرهنگی, تجسمی, عکس, مهدی رحیمیان
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۵/۲۹