انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گزارش تصویری نمایشگاه زیست محیطی جان کویر توران در آرت سنتر

گزارش تصویری نمایشگاه زیست محیطی جان کویر توران در آرت سنتر
گروه فرهنگی جان زمین

نمایشگاه نقاشی، مجسمه، عکاسی، پرفورمنس، ویدیو آرت، هنر صدا (آدیو آرت)
سایت تندیس به قلم علی نورپور

نمایشگاه تا ۲۸ مرداد ادامه دارد.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱

آدرس: بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵
تلفن: ۲۶۶۵۵۵۹۰            

مجموعه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، انگیزه هنرمندانی را به نمایش می‌گذارد که برای گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران زمین از هنر و تکنیک‌های خاص خود به خلق آثار در بخش‌های مختلف هنری، تفکر خود را به نمایش گذاشته‌اند. آثار خلق شده بیشتر نمایان‌گر کویرهای ایران یا پناهگاه‌های حیات وحش ایران هستند که مهم‌ترین گونه‌ جانوری در حال انقراض یعنی یوزپلنگ ایرانی را که در بیشتر آثار این مجموعه به چشم می‌خورد در معرض نمایش گذاشته‌اند.

در چند سال اخیر با بررسی‌های گونه‌های جانوری و اتفاقات ناگوار برای محیط زیست مانند: انقراض گونه‌ها یا آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها و خشکسالی، بیشتر هنرمندان را به این مسئله جدی وا داشته تا قسمتی از فعالیت‌های هنری خود را برای طبیعت ایران بگذارند.

با این کار هنرمند نیز تلاشی برای رشد و دانش عمومی و بالا رفتن کیفیت زندگی افراد جامعه از طریق هنر انجام داده و به گونه‌ای متفاوت هستی خود را بررسی کرده و به جامعه خود ارائه می‌دهد. حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست هر اقلیمی، مسئله‌ای جدی است و نیاز به شعوری عمیق دارد. با این کار هنرمند می‌تواند باعث رشد این شعور  در زمان حیات خود و حتی نسل‌های بعدی شود. با بررسی دوره‌های مختلف فرهنگ ایران زمین مشاهده می‌کنیم که در تمامی آثار کهن از نقوش سفالینه‌ گرفته تا نقش برجسته‌ها و دست بافته‌های این فرهنگ، احترام و مقدس بودن محیط‌ زیست انسان نسل به نسل ادامه داشته است؛ ولی متأسفانه با صنعتی شدن زندگی انسان و شهرسازی‌های بی‌رویه و نادرست، این تفکر از بین رفته است. این نمایشگاه می‌تواند حرکتی مثبت در زمینه‌ی فرهنگی هنری در جامعه باشد که مدیر مجموعه آرت سنتر وحید ملک یکی از اهداف به نمایش درآمدن این آثار را فرهنگ‌سازی در فضای معاصر می‌داند.

در این مجموعه بیست و شش هنرمند از جمله: حسین محجوبی، بهزاد شیشه‌گران، علی ندایی، گیزلا وارگا سینایی، بهنام کامرانی، سعید احمدزاده، مهدی احمدی، فریدون امیدی، جمشید حقیقت شناس، کامبیزدرم‌بخش، مانلی منوچهری، مرتضی گودرزی دیباج، کیوان عسکری، طاهره صمدی طاهری، لیلا رفاحی و مهناز پسیخانی، آثار خود را به صورت نقاشی ارائه داده‌اند، و بهروز دارش، نسرین شاپوری آذر، قدرت عاقلی، جمشید مرادیان ارائه آثار به صورت مجسمه، و امیر اصغرزاده، فرشاد فرشته حکمت در بخش عکس، علی اتحاد در بخش پرفورمنس، نیکو ترخانی در بخش چیدمان، محمد حمزه‌ای در بخش عکس مستند، و علیرضا امیر حاجبی در بخش آدیو آرت آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

تندیس

واژه‌های کلیدی:  زیست, محیط زیست, کویر , آرت ,
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۵/۲۶