انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

برنده تندیس جایزه «شید»: مشکل عکاسی مستند با عکاسان مستند حل نمی شود

تهران - ایرنا - برنده تندیس هفتمین جایزه «شید» با بیان اینکه عکاسی مستند در ایران نیاز به بازتعریف دارد، افزود: مشکل عکاسی مستند با عکاسان مستند حل نمی شود.

عادل پازیار خبرنگار عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با ارائه مجموعه عکس «سوسوی چراغ» با موضوع کانون اصلاح و تربیت، تندیس هفتمین دوره جشنواره «شید» را از آن خود کرد.
وی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد جایزه «شید» افزود: این جایزه اکنون به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای کشور شناخته می شود که با تداوم اجرا در سالهای اخیر، ارائه برنامه های خلاقانه مدون و بهره گرفتن از داوران حرفه ای ایرانی و بین المللی توانسته، جایگاه ویژه ای در میان عکاسان حرفه ای ایران کسب کند.
وی ادامه داد: جایزه «شید» همچنین برای شناخت و نمایش قدرت داستان سرایی تصویری عکاس ها، فقط مجموعه عکس هایی که در محوریت یک موضوع است را به رقابت می گذارد و بخش رقابتی «تک عکس» را شامل نمی شود.
خبرنگار و عکاس ایرنا درباره مشخصات مجموعه عکس «سوسوی چراغ» تصریح کرد: با توجه به اینکه کانون اصلاح و تربیت، مکان موقتی برای زندگی مجرمان زیر ۱۸سال تا زمان اجرای حکم قطعی آنهاست، تصمیم گرفتم آثاری ارائه دهم که نمایشگر شرایط واقعی زندگی در محیط کانون و توصیف گر فضای معلق میان مرگ و زندگی و یاس و امید باشد.


وی افزود: تصمیم گرفتم برای نمایش این فضای مبهم که گویی زمان در آن متوقف شده، محیط کانون را بدون حضور افراد و فقط با استفاده از نشانه های بصری و سمبلیک عکاسی کنم و همچنین تلاش کردم با چیدن تک عکس ها در کنار یکدیگر، ذهن مخاطب را به یک رمزگشایی، ترکیب و ساخت معانی هدایت کنم.
پازیار از جایزه «شید» به عنوان تنها خاستگاه حرفه ای عکاسی مستند در ایران یاد کرد که به گفته وی در سالهای اخیر بستر عرضه و رقابت تولیدات عکاسان مستند اجتماعی را فراهم کرده است.
خبرنگار و عکاس ایرنا همچنین به برخی مشکلات فراروی عکاسان آثار مستند اشاره کرد و گفت: مشکلی که اکنون جامعه عکاسی بطور عام و عکاسی مستند به شکل خاص با آن روبروست، مرحله تولید آثار است و بدون شک تولید حرفه ای به آموزش های اصولی حرفه ای و آکادمیک و عوامل انگیزه بخش برای عکاسان مستند نیازمند است.
پازیار ادامه داد: در دنیا خاستگاه عکاسی مستند، ناشران، گالری ها، موزه ها، مجلات و آژانس های عکس هستند اما در ایران به خاطر نبود درک مناسب از ضرورت عکاسی مستند، چنین فضایی مهیا نیست و بعضا مجموعه های مستند محدودی که عمدتا هم در طیف قوم نگاری قرار می گیرند، زیر سایه خبرگزاری ها تولید می شوند که بیشتر هدف آنها تنوع بخشی به محصولات خبری روزانه خبرگزاری ها است تا یک رویکرد پژوهشی و تاریخی.
به گفته این هنرمند عکاس، برای شناخت هر پدیده ای، نیازمند بررسی آن در یک کل بزرگتر هستیم که بدون شک مشکل عکاسی مستند با عکاسان مستند حل نمی شود و احتیاج است دایره شناخت را از عکاسی وسیع تر برد و اگر عکس مستند را به عنوان یک سند تاریخی در نظر بگیریم، باید از خود بپرسیم شناخت ما از خود از چه مسیری میسر می شود و آیا تولیدات امروز ما، تاریخی برای آیندگان را نمایندگی خواهد کرد و مهمتر از همه اینکه، چقدر در خوانش تاریخ تصویری خود از خود موفق بوده ایم و بدون شک پاسخ به این نیازهای تاریخی، ضرورت عکاسی مستند را در امروز تعریف می کند.
پازیار همچنین جای خالی نگاه عکاس در تولید محتوا و در اختیار گرفتن یک فرم متناسب با ایده را دیگر مشکل اصلی تولید عکس مستند برشمرد و گفت: با توجه به بمباران رویدادهای ایران و کشورهای همسایه توسط آژانس های خبری، نگاه مرسوم عکاسی مستند در ایران تحت تاثیر نوع زیست در خاورمیانه و منطقه، بسیار به خبر نزدیک است و همچنین گفتمان رایج رسانه‌های بین المللی از شرایط اجتماعی و سیاسی ایران و حمایت در نوع انتشار مجموعه‌های این منطقه باعث شده تا مسیر نگاه عکاسان مستند در ایران به سمت مجموعه‌های رویداد محور بدون حضور اندیشه عکاس حرکت کند.

برنده تندیس جایزه «شید» تصریح کرد: در مجموعه آثار عکاسی مستند سالهای اخیر، شخص عکاس عمدتا فاقد ایده برای پیوند موضوع و عکس است،بگونه ای که موضوع ها بدون ایده، عمدتا بازتولید مسائل خبری در رسانه ها هستند که فقط با زیبایی شناسی و صرف زمان بیشتر در عکاسی تلاش شده راه خود را از عکاسی خبری جدا کند در صورتیکه عکاسی مستند در یک مسیر جدا از عکاسی خبری تلاش می کند تا به شناخت عمیق تری نسبت به موضوعات و مطالعه تصویری انسان و محیط بپردازد نه زیبایی شناسی صرف در فرم.
وی حمایت از تنها جشنواره مستقل و حرفه ای عکس مستند که اکنون به هفت سالگی رسیده، را وظیفه تمامی تمامی عکاسان و دست اندرکاران عرصه های هنری و ژورنالیستی و حتی تاریخ معاصر عنوان کرد تا از این رهگذر، شعاع روشنایی «شید» گستره وسیع تری را در برگیرد.
هفتمین جایزه اهدای تندیس «شید» روز پنجشنبه  ۳۱ فروردین ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

خبرگزاری ایرنا
واژه‌های کلیدی:  شید؛‌عادل پازیار؛ تندیس؛‌ مستند
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۲/۰۷