انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

به بهانه برپایی نمایشگاه عکس زنان ایران؛ زنان بزرگ در قاب کوچک

تهران - ایرنا - دهه چهارم انقلاب با خیز زنان برای مشارکت در امور مختلف کشور و استفاده از توانمندی های آنان همراه بود، در واقع از برنامه سوم توسعه به این سو، شاهد توجه به زنان هستیم که زمینه ساز مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سال های بعد شده است. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، بیش از ۶۰ درصد ورودی دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند، وظیفه تربیت یک چهارم جمعیت کشور را بر دوش دارند و این موضوعی است که نمی توان بدان بی توجه بود، بنابراین برای حرکت در مسیر توسعه، حضور فعال و موثر زنان در جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 
به گفته شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده،  ۱۰ سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با همکاری معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، نمایشگاه عکس مشترکی از توانمندی های زنان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و مدیریتی در گالری برج میلاد برپا کرده که هر کدام از عکس ها، گویای توانایی بی نظیر بانوان در همه عرصه ها است. 

در این نمایشگاه۸۰ قطعه عکس به اندازه های ۷۰ در ۱۰۰ و ۱۰۰ در ۲۰۰ به نمایش در آمده که تعدادی از آنها به ثبت تصاویری از پیروزی زنان ورزشکار در عرصه های بین المللی مسابقات ورزشی اختصاص دارد، بانوانی که می توانند دوشا دوش مردان در جام جهانی بدرخشند و پرچم ایران را در عرصه های بین المللی به اهتزاز درآورند. 
تعدادی از عکس ها هم مربوط به حضور فعال زنان در عرصه های مدیریتی است و سعی دارد گوشه ای هر چند کوچک از توانمندی این قشر را در تصمیمات سیاسی کشور نمایش دهد. 
عکس هایی از بانوان آتش نشان، جنگل بان و امدادگر که در همه صحنه ها حضور فعال دارند و بدون هیچ گونه ترس و واهمه به کمک هموطنان خود می شتابند. 
عکس هایی از حضور فعال زنان در عرصه های اجتماعی و حضور در راهپیمایی ها نشان می دهد که زنان توانمندی دفاع از کشور و آرمان های خود در مقابل دشمنان را دارند. 
تصاویر بانوانی با لباس محلی و حضورشان در نمایشگاه های مختلف که نمایانگر فرهنگ آن شهر و شناساندن فرهنگ ایرانی به سایر کشورها است. 
عکس هایی از زنان روستایی در حال پخت نان و غذا به تامین معاش خانواده کمک می کنند. 

مدیرکل محصولات خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی روز سه شنبه در باره برپایی این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا می گوید: نمایشگاه عکس زنان با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا از ۲۱ تا ۲۷ اسفند ماه در گالری برج میلاد برای بازدید عموم برپا است. 
وی با بیان اینکه عکس ها توسط عکاسان با تجربه ایرنا ثبت شده گفت: برگزاری نمایشگاه با همکاری مشترک اداره کل های اخبار چند رسانه ای و محصولات خبری ایرنا و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شده است. 
کیان تصریح می کند: در این نمایشگاه ۸۰ قطعه عکس به موضوع زنان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، سیاسی و مدیریتی اختصاص دارد که با توانمندی های مختلف در این تصاویر به نمایش گذاشته شده است. 

به گفته وی، ‌هدف از برپایی این نمایشگاه، نمایش توانمندی های بانوان ایران در زمینه های مختلف همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و هفته نکوداشت مقام زن است. 
مدیرکل محصولات خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی می افزاید: قرار است این عکس ها با همکاری وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شود تا مردم سایر کشور از واقعیت های جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های زنان که همدوش مردان در عرصه های مختلف تلاش می کنند، آگاه شدند. 
کیان ادامه می دهد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، رئیس روابط عمومی وزارت امور خارجه با استقبال از این رویداد، خواست این تصاویر از سوی وزارت امور خارجه در سایر کشورها عرضه شود تا سیاه نمایی هایی که علیه مردم ایران در کشورهای خارجی می شود، خنثی سازد. 
وی می افزاید: این عکس ها واقعیت های امروز زنان در همه عرصه ها به خصوص عرصه های مدیریتی را نشان می دهد. 

خبرگزاری ایرنا
واژه‌های کلیدی:  انقلاب؛ زنان, نمایشگاه
تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵